SMG skal distribuere Toshibas bærbare PC'er på det danske marked. Aftalen er netop blevet offentliggjort, og varerne er fysisk allerede på SMG's lager. Det betyder, at den nordjyske distributør fra på mandag sælger et fuldt sortiment af bærbare Toshiba-pc'ere til danske forhandlere.
Administrende direktør i SMG, Ole Mortensen glæder sig over at kunne få flere varer ind efter man for et par år siden mistede Hewlett-Packard og i 2006 havde en omsætningsnedgang på 40 procent.
»Aftalen med Toshiba er helt på linje med SMG´s fokusering på SMB segmentet og udgør en vigtig milepæl i bestræbelserne på at tilbyde vores kunder nye forretningsmuligheder«, siger Ole Mortensen, SMG i en pressemeddelse.
I følge analysefirmaet IDC har Toshibas danske markedsandel for bærbare PC'er været faldende. I 2006 havde Toshiba 6,5 procent af salget. Det faldt til 4,5 procent af det danske marked i første kvartal af 2007.
Analytiker Anders Elbak, IDC vurderer, at aftalen vil presse marginalerne yderligere, men kun i begrænset omfang på et SMB-marked, hvor andre spillere, som Acer og Lenovo er gået ind.
»Aftalen vil ikke betyde den store forskel, for Toshiba er ikke det mærke, der står forrest, når man skal vælge bærbare. Men aftalen kan betyde et yderligere prispres på et marked med hård konkurrence,« siger Anders Elbak, IDC.