Flere års skyttegravskrig i de svenske retssale skal være slut, siger Elgiganten, der er træt af den dårlige stemning, der giver blandt kunderne, når Elgiganten og kædens konkurrent, Mediamarkt står ansigt til ansigt med hinanden foran den svenske Markedsdomstol.
Gensidige påstande om lokkepriser og vildledende reklamer får kunderne til at tro, at hele branchen for forbrugerelektronik er utroværdig, når konkurrenterne skiftes til at stille hinanden for retten, siger Elgigantens svenske administrerede direktør Anders Nilsen. Det skal være slut nu lover han ifølge nyhedsmediet IT24.
»Hvordan påvirker det vores kunder at læse om, at vi stævner hinanden for usandheder hver uge. Det må være slut,« lover Anders Nilsen.
Han siger, at det var storkæden Mediamarkts seneste annonceangreb, der fik Elgiganten til at hejse det hvide flag. I en række annoncer blev de to kæders priser sammenlignet under overskriften »pludselig føles alt andet dumt«.
Angrebet kom efter Elgiganten i 2006 anklagede blandt andet Mediamarkt for vildledende reklame med en påstand om at deres reklamer snarere vildledte end vejledte kunder. Det fik Markedsdomstolen til sidste år at give Mediamarkt en bøde på 500.000 svenske kroner.
For et par uger siden dømte markedsdomstolen så til Mediamarkts fordel i en anden sag mod Elgiganten.
»Hvad vil det næste skridt ellers blive. Skal vi brænde hinandens butikker ned,« spørger Anders Nilsen til svenske IT24.
Udtalelsen faldt på et pressemøde, hvor Elgigant-direktøren dog ikke kunne holde det gamle fjendskab tilbage og kom til at omtale Mediamarkts annoncer for »upålidelige« fordi der var for mange undtagelser i de garantier, som kæden gav sine kunder.
Han lover dog, at Elgiganten vil holde fred fremover.
»Vi tager vores fulde ansvar. Nu har det eskaleret til et niveau, som ikke er holdbart. Fremover skal vi have en markedsføring som er fuldstændig i overensstemmelse med loven, og som kunderne kan stole på,« siger Anders Nilsen.