MMS-aftaler forsinket i måneder

De aftaler, der skal gøre det muligt at sende MMS-beskeder på tværs af forskellige teleselskaber, er forsinket med måneder. Selskaberne venter på Forbrugerombudsmanden - og tilsyneladende driller teknikken også.

Tusindvis af danskere har efterhånden sat deres nye mobiltelefoner op til at sende og modtage multimediebeskeder, de såkaldte MMS'er.

Men selvom MMS-trafikken er i vækst, er der stadig en væsentlig barriere mod det egentlige MMS-gennembrud.

En kunde hos TDC Mobil kan stadig ikke sende en MMS til en kunde hos Orange, Sonofon eller Telia - og omvendt.

Teleselskaberne skal sammen fastsætte standarderne for, hvordan de skal håndtere og fakturere hinandens MMS-beskeder.

Aftalerne skulle have været på plads lige inden jul, hvorefter selskaberne indbyrdes skulle få teknikken på plads og aftale priser for at håndtere MMS'erne.

Forbruger-problemer

Den ene forsinkelse har imidlertid afløst den anden, selvom selskaberne i mellemtiden har givet kunderne adgang til at sende MMS-beskeder.

Hos Telekommunikationsindustrien siger direktør Ib Tolstrup, at det i øjeblikket er Forbrugerombudsmanden, der bremser aftalerne.

- Forbrugerombudsmanden har rejst nogle meget fundamentale spørgsmål, som vi er nødt til at have afklaret, inden vi forhandler videre, siger han og henviser til den polemik, der tidligere har været omkring overtakserede SMS-tjenester.

Her greb Forbrugerombudsmanden ind, fordi teleselskaberne langt fra var dygtige nok til fortælle forbrugerne om vilkårene for de SMS-tjenester, der bliver udbudt.

Forbrugere og teknik

Hos Sonofon mener man ikke, at problemerne med Forbrugerombudsmanden giver hele forklaringen på forsinkelserne.

- Naturligvis har Forbrugerombudsmandens udmeldinger givet problemer, men der ligger tilsyneladende også tekniske problemer bag forsinkelserne, siger divisionsdirektør Steen Høgh, Sonofon.

De tekniske problemer kan bestå i at få IT-systemerne til at fakturere brugen af MMS-beskeder korrekt. Sonofon mener at have styr på teknikken, men kan ikke komme i dialog med konkurrenterne.

Kun Sonofon og Telia (siden 28. februar) lader kunderne betale for at sende MMS-beskeder. Begge steder er prisen tre kroner per sendt MMS.

Det var ikke umiddelbart muligt at indhente en kommentar fra landets største mobilselskab, TDC Mobil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere