Easyshopping er så utilfreds med en netop offentliggjort afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, at direktør Steen Sødergreen kritiserer nævnet for at ignorere sin egen sagkyndige, når de træffer afgørelse.
Afgørelsen er i dag offentliggjort på nævnets liste over firmaer, der ikke følger forbrugerlovgivningen, Firmatjek.dk. Her beskriver Forbrugerklagenævnet en påstået fejl på en Samsung DVD-optager, der hverken vil afspille eller optage.
Men fejlen var så svær at finde, at nævnets sagkyndig i første omgang erklærede DVD-optageren for sund og rask. Da kunden efterfølgende kom med en udvidet fejlbeskrivelse, blev den sagkyndige sat til igen at lede efter en fejl. Herefter fandt den sagkyndige frem til, at optageren periodisk frøs billedet og hverken kunne afspille eller optage.
Forbrugerstyrelsen, der fungerer som sekretariat for klagenævnet, er tavs om den første vurdering fra deres egen sagkyndige og omtaler den ikke på deres hjemmeside, firmatjek.dk.
Det får direktøren for sønderjyske Easyshopping, Steen Sødergreen, til at kritisere Forbrugerklagenævnet.
»Forbrugerklagenævnet glemmer fuldstændig den første vurdering. Jeg kan ikke have respekt for Forbrugerstyrelsen, hvis de fejrer den første vurdering under gulvtæppet og bagefter træffer den stik modsatte afgørelse. Deres konklusion må gerne bygge på det faktum, at den sagkyndige har vaklet i sin afgørelse,« siger han.
I Forbrugerstyrelsen bekræfter man, at der har været en anden teknisk undersøgelse, der ikke viste nogen fejl.
»Principielt er den første undersøgelse irrelevant, da den ikke tjener noget juridisk formål,« siger fuldmægtig Henrik Lundgaard Sedenmark.