Sony Ericsson buldrer med tomme tønder

Sony Ericssons melding om, at kunderne mister deres garanti, hvis de bryder SIM-låsen på deres mobiltelefon, betyder ikke meget i praksis. Købeloven beskytter stadig de danske kunder, fastslår Forbrugerinformationen.

Sony Ericsson har fundet de tomme tønder frem i sagen om garanti på mobiltelefoner.

Men netop tomme tønder buldrer højest, konstaterer chefkonsulent Mette Reissmann fra Forbrugerinformationen.

Derfor vurderer hun, at det sagtens kan få en effekt på markedet, når Sony Ericsson nu fralægger sig sine garantiforpligtelser, hvis kunderne bryder SIM-låsen på deres mobiltelefon.

Men der er ingen grund til at tage Sony Ericssons udmelding alt for bogstaveligt, for selskabet kan ikke løbe fra bestemmelserne i den danske købelov.

Ifølge købeloven har kunderne to års reklamationsret, og i det første halve år er bevisbyrden vendt til kundens fordel, så det svarer til en garanti.

- Selv om kunderne går ud og får brudt SIM-låsen på deres mobiltelefoner op, så kaster de ikke reklamationsretten over bord, fastslår Mette Reissmann.

Sony Ericsson skriver ellers til sine forhandlere, at selskabet ikke vil udføre garantireparationer på oplåste telefoner, hvis ikke kunderne kan fremlægge et bevis for, at de har fået udleveret koden af deres mobilselskab.

Mette Reissmann oplyser, at der endnu ikke er afgjort sager om garantien på oplåste mobiltelefoner i Forbrugerklagenævnet.

Men hun fastslår samtidig, at skal Sony Ericsson have held til at afvise reparationer på de oplåste mobiltelefoner, så skal fejlen hænge sammen med den brudte SIM-lås.

- Det lyder måske, som om det er svært at bevise, hvordan en fejl opstår, men det har Forbrugerklagenævnet syn- og skønsmænd til at afgøre, fortæller Mette Reissmann.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere