(CRN i Grove,England)Lenovo lancerede i dag, tirsdag, deres nye serversatsning under navnet Thinkserver. Serverlinjen har været ventet siden Lenovo for et halvt år siden annoncerede, at de ville gå ind i servermarkedet.
»Der er et kundebehov for SMB-servere og vi ser det her som en stor mulighed for Lenovo,« siger Lenovos Europæiske serverchef, Ajoy Phillip ved lanceringen.
De nye servere; to rack-serverer og to servere i towerkabinet med enten en eller to sockets markedsføres under navnet Thinkserver og er målrettet SMB-markedet.
Der satses på kunder, som typisk står uden egen serverekspertise. Thinkservere har fokus på, at det skal være nemt for kunden både at købe og installere dem. En server kan købes mandag og være installeret torsdag, lover Lenovo-chefen.
Med introduktionen af Thinkserver går Lenovo ind på et servermarked, der i Europa omsætter for otte milliarder dollar årligt og vokser med syv procent årligt. Her er halvdelen af kunderne er små virksomheder med under 500 medarbejdere, fortæller Ajoy Phillip.
Den kinesiske producent har i en årrække produceret og solgt servere til sit eget hjemmemarked. Med lanceringen går Lenovo ind som ny serverleverandør på det globale marked. Her vil de blive mødt af en række etablerede serverproducenter, HP, IBM, Dell og Fujitsu Siemens, der dominerer markedet.
»Lenovo starter fra scratch. HP har næsten halvdelen af markedet, så i første omgang, vil Lenovo udfordre Fujitsu Siemens samt Sun, der begge kun har nicher på servermarkedet,« siger senioranalytiker Anders Elbak fra analysefirmaet IDC.