Den danske afdeling af ECsoft er med sine godt 200 medarbejdere i Ballerup blevet en strategisk vigtig brik i amerikanske Cibers Europastrategi.
ECsoft er netop blevet købt at den amerikanske systemintegrator, der har betalt små 400 millioner kroner for ECsofts cirka 550 medarbejdere og kunder.
Ciber var før opkøbet ikke repræsenteret på det nordiske marked.
Men nu, hvor koncernen råder over 200 systemintegratorer i Ballerup, er vækstplanen klar.
Den ligger i lommen hos Terje Laugerud, der er chef for Cibers europæiske aktiviteter.
Han blev for nylig headhuntet fra en stilling som administrerende direktør i ECsoft Group, som han var med til at stifte.
- Vi skal være større på de markeder, hvor vi i forvejen er repræsenteret. Det er min erfaring, at man begår for mange af de samme fejl, hver gang, man forsøger at etablere sig på helt nye markeder.
- Det undgår vi ved at købe ECsoft, og med udgangspunkt i Danmark og Holland kan vi nu etablere en position på markedet, der gør det naturligt også at kigge mod andre lande, siger Terje Laugerud.
Tejres drøm realiseret
Med købet af den virksomhed, han selv tog på Nasdaq og siden på London Stock Exchange, har Terje Laugerud fået realiseret sin drøm om at gøre ECsoft til en mere paneuropæisk virksomhed.
Det lykkedes ikke med ECsoft som en selvstændig virksomhed, kun som en del af Ciber-koncernen.
I Ballerup kender administrerende direktør Tom Slivsgaard udmærket sin nye chef.
- Han kommer med nogle vækstkrav til vores forretning, som er hårde. Vi skal hele tiden se på bundlinien og sikre os endnu flere af de store kunder for at leve op til de budgetter, som han er her for at godkende, siger Tom Slivsgaard.
Han er ikke ked af at være blevet opkøbt, men han så hellere, at det var lykkedes ECsoft alene at klare sig bedre i konkurrencen med Aston, CSC, Carl Bro og Cap Gemeni.
- Men når det nu ikke skulle være, så er jeg meget glad for at det er Ciber og dermed Terje, der skal stå i spidsen for os, siger han.
Forhandler med tre mulige selskaber
Hos ECsoft i Ballerup blev seneste regnskabsår noget nær et mareridt. Kun takket være et meget fordelagtigt køb af den danske afdeling af konsulenthuset CMG, lykkedes det selskabet at forvandle de røde tal til sorte.
- Det var langt fra tilfredsstillende, det resultat ECsoft leverede sidste år, men det var dog sorte tal, og det gør en stor forskel, siger Terje Laugerud om sin nye danske forretning.
Han forventer en vækst på omkring 15 procent årligt, og han mener, at opkøb vil være en oplagt måde at nå det på.
Konkret ønsker Tom Slivsgaard ikke at sige andet, end at selskabet forhandler med tre potentielle virksomheder, der passer ind i ECsofts og Cibers strategi.
Hårde udbud giver godt udbytte
Omsætningen hos ECsoft og Ciber stammer stort set fra samme forretningsområder.
Halvdelen fra konsulent-timer og halvdelen fra salg af projektarbejder, hvor betalingen falder i portioner.
- Det er en fornuftig fordeling. Det vigtige er, at projektfaktureringen vokser, for det er dér de gode ordrer ligger, mens det selvfølgelig også er nødvendigt at have en fornuftig forretning på konsulentsiden, siger Tom Slivsgaard.
Han vurderer, at en stigende del af omsætningen, der sidste år landede på omkring 135 millioner kroner, stammer fra ordrer, der bliver vundet i udbud.
- Udbudskampen er hård, men udbyttet er også derefter, siger Slivsgaard, med et konkret projekt i tankerne.
I denne uge bliver det nemlig besluttet, hvem der vinder en stor ordre for en dansk forsyningsvirksomhed. Den ordrer ville både give smil på læben hos Slivsgaard og hans nye chef Terje Laugerud.