Skandalen omkring det amerikanske teleselskab Global Crossing har taget en ny drejning.
Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg har de amerikanske myndigheder foreløbig sat en stopper for rekonstruktionen af Global Crossing.
Hutchison Wampoa fra Hong Kong og selskabets partner, Singapore Technologies Telemedia, har fået besked på at komme med et nyt, forbedret købstilbud.
Problemet skulle ifølge unavngivne kilder tæt på sagen være, at de amerikanske myndigheder er bange for at Global Crossings internationale telenetværk kommer på udenlandske hænder.
Manglende sikkerhed afgørende
Hutchison Wampoa er ejet af Hong-Kong milliardær Li Ka-Shing, mens Singapore Technologies Telemedia er ejet af staten.
De to selskaber tilbød i august sidste år 1,7 milliarder kroner for 61,5 procent af aktierne i Global Crossing. Men efterfølgende har komiteen for udenlandske investeringer i USA udskudt handlen på ubestemt tid.
Den officielle begrundelse er, at komiteen mangler håndfaste beviser for, at de to selskaber kan garantere sikkerheden i det fiberoptiske netværk, der strækker sig over 27 lande, derimellem Danmark.
Konsekvensen bliver, at Global Crossing, der for et år siden trådte i betalingsstandsning med en gæld på 854 milliarder kroner, bliver fastholdt i betalingsstandsningen.
Vil undgå fjendtlige ejere
Og i mellemtiden kan andre selskaber komme med nye købstilbud på Global Crossing.
Det amerikanske teleselskab IDT Corporation sagde i går, at selskabet vil byde 1,75 milliarder kroner, altså lidt mere end Hutchison, for det skandaleombruste teleselskab.
IDT's købstilbud er angiveligt så stort, fordi selskabet frygter, at Global Crossing falder i hænderne på "fjendtlige" ejere, som IDT's administrerende direktør James Courter udtrykte det på et pressemøde.
- Jeg har talt med kilder i såvel regeringen, som inden for og uden for forsvarsministeriet. Og de er generelt meget bekymrede for denne handel, sagde han til Bloomberg.
Det er ikke første gang, Hutchison strides med amerikanske myndigheder.
I 1999 blev selskabet, der blandt andet ejer havneanlæg i begge ender af Panama-kanalen, kritiseret for at ville give Kina fodfæste i Mellemamerika, hvilket ifølge medlemmer af den amerikanske kongres udgjorde en sikkerhedstrussel.
I Danmark står Hutchison Whampoa sammen med den svenske Wallenberg-familie bag mobilselskabet "3", tidligere Hi3G.