Den amerikanske leverandør af analytisk software Hyperion har skrottet sin plan om at tjene på både licenssalg og konsulenttimer.
De 14 konsulenter, der hidtil har betjent det nordiske marked - heriblandt Danmark - er blevet solgt fra.
Nu arbejder Hyperion udelukkende på at få opbygget en fornuftig forretning gennem etablerede forhandlere.
Det oplyser Hyperions salgsdirektør for regionen omkring Øresund, Johan Peter Mouantri.
Satser på konsulenthuse
- Vi har erkendt, at den direkte model ikke er tilstrækkelig til, at vi kan få succes. Vi skal være meget større end tilfældet er i dag, og da de store kunder i forvejen er fortrolige med at købe hos de store konsulenthuse, er det konsulenthusene, vi satser på nu, siger han.
Han tilføjer, at kun hvis kunderne insisterer på at handle direkte med Hyperion, vil leverandøren undlade at hive en partner ind over.
Hyperion er presset på markedet for analytisk software af blandt andre Targit i Hjørring og Cognos, der indtil for nylig ikke var repræsenteret med selvstændigt kontor på det danske marked.
For en måned siden købt Cognos imidlertid konkurrenten Adaytum, hvis danske forhandler Business Planning Scandinavia netop er kåret som Adaytums bedste e-forhandler i verden.
Det betyder, at selskabet har fået endnu en direkte konkurrent på det danske marked og oven i købet en konkurrent i fremgang.
Business Planning Scandinavia har netop afsluttet en handel med SAS Commuter, der har valgt Adaytum som analytisk program.
Sidder på 20 procent af markedet
Hyperion konkurrerer desuden med mere traditionelle Business Intelligence leverandører som SAS Institute og Business Logic om det danske marked.
Ifølge Johan Peter Mouantri er det en stor udfordring for Hyperion at forklare kunderne om forskellen på Business Intelligence og analyse-værktøjer som Hyperions.
Analysehuset Gartner kalder analytisk software som Hyperions for Business Performance Management, og ifølge Gartner er Hyperion den førende leverandør af den slags værktøjer med en markedsandel på 20 procent på verdensplan.
- Vi har allerede afsluttet handler, hvor vores partnere får opgaverne med at implementere programmerne hos kunden. Det er vores mål, at omsætningen gennem partnere som Deloitte & Touche, IBM, B&L og Bearing Point skal vokse markant, men jeg vil ikke oplyse, hvad vores budget lyder på, siger han.