Det kan blive en bombe under det danske marked for mobiltelefoner, hvis discountselskabet CBB Mobil får succes med at knække SIM-låsene på konkurrenternes mobiltelefoner.
Med en ny kampagne vil selskabet køre rundt i landet og tilbyde kunder hos andre teleselskaber at befri deres mobiltelefoner for de såkaldte SIM-låse, så telefonerne kommer til at virke med CBB Mobils egne SIM-kort.
Får CBB Mobil succes med aktionen, vil de store teleselskaber ikke længere yde tilskud til mobiltelefoner.
Det vurderer teleanalytikeren John Stand, Strand Consult, som også mener, at initiativet kan falde tilbage på en af hovedaktionærerne i CBB Mobil, Peer Kølendorf.
Han er direktør for selskabet Comitel, der distribuerer mobiltelefoner for producenter som Nokia, Sony Ericsson, Motorola og Siemens.
På kundelisten findes alle de store teleselskaber herhjemme.
Mere frit marked
- Hvis jeg sad i Peer Kølendorfs stol, ville jeg være bange for, at CBB Mobils kampagne ville ramme min egen forretning. Både teleselskaberne og producenterne bliver sure over sådan noget, siger John Strand.
Han påpeger, at salget af mobiltelefoner tidligere er faldet med 30 procent fra den ene dag til den anden, når teleselskaberne stoppede med at yde tilskud.
Peer Kølendorf selv har ingen skrupler over CBB Mobils kampagne.
- Den kommer ikke til at skade os. Den kommer højest til at gøre markedet mere frit, hvis teleselskaberne ikke længere giver tilskud til mobiltelefoner, siger han.
Han henviser til det svenske marked, hvor teleselskabernes tilskud ikke hænger sammen med mobiltelefonen, men gives til forhandleren for hvert solgt abonnement.
- Så kan forhandleren selv vælge, hvad han vil bruge tilskuddet til, og konkurrencen betyder, at han ofte er nødt til at sænke prisen på mobiltelefoner, så forbrugerne stadig kan få et godt tilbud på telefoner, siger Peer Kølendorf.
Ødelægger sit ry
John Strand afviser den svenske model, som i praksis betyder, at teleselskaberne ikke kan udøve nogen terminal-strategi. De kan med andre ord ikke holde styr på, hvilke telefoner der gives rabat på.
- Og det er teleselskaberne herhjemme lige begyndt at lære noget om. De har fundet ud af, at hvis de giver tilskud til de dyre telefoner, så bruger kunderne dem også mere, og selskaberne får flere penge i kassen, siger teleanalytikeren.
Han mener, at CBB Mobil, og dermed og Peer Kølendorfs Comitel, ødelægger sit ry i branchen ved at gå ud og bryde konkurrenternes SIM-låse.
Onsdag oplyste to af de vigtigste forhandlere af CBB Mobils startpakker, Dansk Supermarked og FDB, at de på grund af SIM-lås-aktionen nu vil tage deres samarbejde med discount-teleselskabet op til revision.