Sidste år vendte Bluecoms stifter og hovedejer tilbage til virksomheden efter tre års fravær direktørstolen. Siden august 2006, hvor Jens Fournais satte sig tilbage i førersædet, har investeringerne været målrettet mod at udvikle forretningssystemer hos distributøren.
»Vi har gennemført en turn-a-round af forretningen nu, men det har taget væsentlig længere tid end forventet. Blandt andet har vi haft svært ved at finde de rette medarbejdere,« forklarer Jens Fournais.
Bridemas konkurs har dog været en hjælp for Fournais, da han har kunnet hente en række sælgere hos den nu krakkede konkurrent. Derudover har Bluecom-direktøren hentet en række profiler til at indtage nye lederstillinger i Blucom. Eksempelvis skal den tidligere it-direktør hos Saxobank, Ole Rossing, fremover stå for udviklingen af Bluecoms onlinehandelsportal.
Jens Fournais har en klar forventning om, at Bluecom skal tilbage til fordums højere niveau, hvor omsætningen lå omkring 800 millioner kroner. Det skal ske ved at fokusere målrettet på virksomhedens kerneområde.
»Vi skal være en stærk nichedistributør på memory, storage og netværk. Det gælder om at have en begrænset mængde produkter og en høj volumen,« fortæller Jens Fournais.
Bluecoms turn-around har kostet en del penge, og derfor har indehaveren nu tilført ekstra penge til selskabet fra moderselskabet Bluecom Holding.
»Det har kostet mindre end de 14 millioner at vende selskabet, men vi har en ambitiøs strategi om vækst og det koster. Derfor har jeg overført nok penge, så vi ikke får likviditetsproblemer,« forklarer Jens Fournais.
Bluecoms holding selskab har en egenkapital på omkring 75 millioner kroner.
Bluecom satser både på organisk vækst og vækst gennem opkøb. Fournais har ikke umiddelbart kig på nogle selskaber, men siger til CRN, at det vil være interessant for Bluecom, at overtage en mindre nichedistributør i markedet.