»Angrib, angrib, angrib. Det er vores fokus i 2009.« Det var koncerndirektør Claus Hougesens ord for hvordan Atea vil agere i 2009, da han præsenterede selskabets 2008-regnskab.
»Alle vores selskaber og alle vores divisioner har angrebslister på kunder liggende, som vi vil gå i gang med nu. Vi regner med at gå ud at vinde markedsandele,« sagde Claus Hougesen.
Han henviser til at Atea allerede har vundet markedsandele i fjerde kvartal. I Sverige har selskabet øget markedsandelen fra ni procent til 14 procent af det svenske B2b-pc-salg. Også i Danmark hævder Hougesen, at Atea har vundet markedsandele på hardwaresalget i et vigende marked.
Udover at Atea vil være aggressiv i jagt på markedsandele, så lovede Claus Hougesen at ville fortsætte med Ateas opkøbsstrategi. I 2008 var Atea otte gange på opkøb, heraf to gange i Danmark.
»Vi har betalt 200 millioner af vores gæld og har et positivt cashflow. Det rummer plads til, at vi også kan købe op i 2009,« sagde Claus Hougesen.