Helt i mod de normale toner fra Nørresundby-distributøren Rosenmeier Electronics, så er direktør Jørn Rosenmeier meget tilfreds med et regnskab der viser, at overskuddet næsten er halveret fra 11, 3 millioner kroner før skat i 2007/2008 til 6,7 millioner kroner i 2008/2009.
»Det skyldes markedet. Hvor de knap 12 millioner kroner vi tjente i forrige regnskab ikke var godt nok i forhold til 2008-markedet, så er synes jeg, at et overskud på knap syv millioner kroner er gået godt i et 2009-marked. Det er flot, at vi kommer ud med et overskud på et regnskab med seks måneders finanskrise og en giftig cocktail med udsving i dollarkursen, debitortab og en stigende pris på penge. Jeg har svært ved at sige, at vi kunne have gjort det bedre,« siger Jørn Rosenmeier.
Han bemærker også, at Rosenmeier Electronics med en omsætning på knap 817 millioner kroner har holdt omsætningen nogenlunde stabil i forhold til sidste regnskab, hvor omsætningen lå på 676 millioner kroner – men kun for ti måneder. Det tilskriver Jørn Rosenmeier, at distributøren har hentet producenterne Acer, Lexmark, Level One og Panasonic ind i folden sammen med aftalen med Zepto og købet af varemærket Amitech.
»Summen af dem gør at vi får vækst igen næste år,« siger Jørn Rosenmeier.
Jørn Rosenmeier forklaring på, at Rosenmeier Electronics har klaret sig godt under krisen, er at selskabet havde forudset krisen.
»Vi vidste stormen ville komme. Det fortalte jeg allerede i 2007 til Computerworld. Men den kom et år senere og var kraftigere end vi havde regnet med,« siger Jørn Rosenmeier.
Rosenmeier reducerede allerede i oktober 2008 sin arbejdsstyrke og begyndte at gøre andre tiltag til, at modstå krisen.
»Vi begyndte at lave vores forretningsmodel om, og det har båret frugt. Derfor er jeg også meget optimistisk for fremtiden,« lyder det fra Jørn Rosenmeier.
Udover at tilpasse organisationen har Rosenmeier investeret i større lagerkapacitet og lagerautomater, og er nu ved at indføre et nyt lagerstyringssystem, som kan gøre virksomhedens medarbejdere mere effektive.
»Det gamle system, som vi selv havde lavet for mange år siden, var udviklet til et lager på 400 kvadratmeter, og var ikke forberedt på et 10.000 kvadratmeter stort kaos-lager, som vi har i dag. Med det nye system kan vores folk plukke meget mere effektivt, og vi kan bruge flere folk til at plukke samtidigt til de store ordrer. Det er nødvendigt for at vores folk kan være mere effektive,« mener Jørn Rosenmeier.
Det nye lager er forberedt på Rosenmeiers planlagte nordiske ekspansion. Indtil videre den dog begrænset til at Rosenmeier er startet forsigtigt op i Norge. De store opkøb af lokale distributører er indtil videre ikke blevet til noget.
»Jeg har været rundt ved stort set alle de distributører, der laver overskud. Vores mål er at købe gode firmaer og gøre dem bedre ikke at lave turn-arounds. Men forhandlingerne har nok været præget af, at jeg kiggede ud af frontruden, mens dem jeg talte med kiggede i bakspejlet. Det gjorde det svært at nå en pris, vi kunne blive enige om. Derfor fortsætter vi nu generisk i Norge, og vil også lægge følere i Sverige,« konstaterer Jørn Rosenmeier.