I Forbrugerstyrelsen ser man atter kritisk på Debitels kundepolitik.
Dagbladet B.T. skriver i dag, at teleselskabet systematisk siger nej tak til kundeemner, der har adresse i Vollsmose eller Gjellerup, eller har et af en række udenlandske efternavne.
I 2001 nedlagde Forbrugerombudsmanden forbud mod teleselskabets praksis med at spørge mulige kunder, om de havde dansk statsborgerskab.
Diskriminationen, der skulle være på kant med både FN's menneskerettighedskonvention og god markedsføringsskik, fortsætter imidlertid, skriver avisen, der citerer en tidligere medarbejder hos Debitel for oplysningerne.
Medarbejderen var ansat i Debitels kundeservice, og herfra fortæller han også om en stresset hverdag, hvor kunderne helst ikke skulle få ret i deres klager.
- Telestyrelsen er den eneste mulige klage-instans udover at gå til avisen, siger den tidligere medarbejder, der en enkelt gang oplevede en overordnet, der grinede af en klage og derefter krøllede den sammen og smed den ud.
Debitel afviser, at klager skulle blive smidt ud med vilje, men selskabet vil i øvrigt ikke kommentere sagen, fordi den tidligere medarbejder har brudt sit tavshedsløfte.