Som det eneste selskab i den svenskejede Framfab-koncern har Framfab Danmark vist sorte tal i hele 2002.
Den svenske koncernledelse ønsker ikke at konkretisere størrelsen på den danske forretning.
Men af det netop offentliggjorte årsregnskab fremgår det, at den danske forretning viste et stærk overskud igen i fjerde kvartal.
Framfab Danmark kan prale af solid profitabilitet for regnskabsåret, står der i koncernregnskabet, og administrerende direktør i Framfab Danmark, Jesper Andersen har tre bud på, hvordan den positive udvikling er fastholdt:
- For det første er det lykkedes os at skære omkostningerne med cirka 20 mand, så vi med vores 64 medarbejdere nu har nået et fornuftigt niveau.
- Dernæst er det lykkedes os at tiltrække nogle nye kunder såsom Carlsberg Breweries og Radisson SAS.
- Og endelig er en typisk opgave mere kompliceret end tidligere, siger Jesper Andersen.
De komplicerede ordrer skæpper mere i kassen hos Framfab, og det er ifølge Jesper Andersen nødvendigt i en tid, hvor kunderne i stigende grad selv vil løse web-opgaver uden hjælp fra konsulentfirmaer.
- Vi oplever en stor konkurrence på de store opgaver, og der er også en tendens til, at flere kunder insourcer sådan noget som konceptudvikling, design, anvendelighedsanalyser og html-kodning. Hvis vi skal kunne konkurrere på det, er det nødvendigt, at vi kan distancere os i kvalitet, forklarer Jesper Andersen.
Mens den danske forretning viser sorte tal på bundlinien, ser det stadig rødt ud for den svenske moderkoncern.
Underskuddet i det forgangne år er dog reduceret med 98 procent fra 2,07 milliarder kroner til 45,2 millioner kroner.
Koncernomsætningen er næsten halveret fra 535 millioner kroner til 265 millioner kroner.