Mobiltelefon-kæden Dantalk gav kun deres medlemsbutikker 14 dages varsel, da kædekontoret i maj måned gik bort fra Telia som leverandør og i stedet begyndte at sælge abonnementer fra Sonofon. Det har fået mindst to af de omkring 25 Dantalk-forhandlere til at forlade kædesamarbejdet.
Henrik Kisbye fra Office2office blev ved nytårstid Dantalkforhandler. Han fortæller, at han havde brugt et halvt år på at opbygge et godt kundenetværk, og blev meget overrasket da man ikke længere kunne forhandle Telia-abonnementer.
»Vi havde tegnet en hel del Telia-abonnementer, så Dantalk skød sig selv i foden, da aftalen blev sagt op over en nat,« siger Henrik Kisbye til CRN.
Skiftet til Sonofon betød, at han ikke længere kunne forlænge aftalerne med de Telia-abonnnenter, han havde som kunder.
Også Fotocentrum i Herlev ved København forlod Dantalk i utilfredshed over at miste Telia-agenturet. Forhandleren er i stedet gået ind i Telekæde-samarbejdet for at fastholde sine Telia-kunder.
Derudover har endnu en forhandler forladt samarbejdet, og CRN erfarer, at yderligere to forhandlere er på vej ud af Dantalk.
Flere forhandlere, som CRN har talt med kritiserer Dantalk for ikke at informere i god tid om skiftet fra Telia til Sonofon og heller ikke at forklare, hvorfor den ene teleoperatør skulle være bedre end den anden.
Administrerende direktør Gudmund Sigurdsson fra Dantalk afviser, at forhandlerne ikke skulle være blevet tilstrækkelig informeret om hvorfor man skiftede fra det ene til det anden mobilselskab.
»Vi skiftede, fordi Sonofon har et bedre produkt og vi har også informeret forhandlerne om skiftet,« siger Dantalk-direktøren, der dog ikke ønsker at uddybe valget af Sonofon.