Indehaveren af en web-butik, der ikke ønsker sit navn frem, føler sig spammet af Trustpilot. Forleden udsendte vurderingssitet en mail til en række butikker, hvori man opfordrede butikkerne til at gøre noget aktivt for at få antallet af positive anmeldelser op.
"Var det ikke på tide at begynde at arbejde mere systematisk med anmeldelser? Hvis i kunne komme op på 50 eller 100 positive anmeldelser, ville det være et utroligt stærkt signal at sende til en potentielle kunde," hedder det i mailen.
Uopfordret elektronisk reklame er en overtrædelse af markedsføringsloven og kan afstedkomme klækkelige bøder. I forvejen har Trustpilot en sag verserende hos Forbrugerombudsmanden, efter at en anden web-butik i september sidste år inklagede sitet for spam.
Men hvor går grænsen? Trustpilots direktør Peter Mühlmann ærgrer sig over den nye sag, men han har svært ved at forstå, at en opfordring til samarbejde skulle være lig med spam.
"Man må ikke sende uopfordrede mails, hvis det er med det formål at afsætte et produkt. Men jeg selv modtager da masser af uopfordrede mails fra folk, som vil samarbejde om et eller andet projekt, der i en eller anden udstrækning indebærer en kommerciel gevinst. Må man ikke foreslå andre et samarbejde?" spørger Trustpilot-direktøren.
Han fortæller, at den pågældne mail er sendt til et lille antal webbutikker, der har få eller ingen anmeldelser på Trustpilot.
"Selvfølgelig gavner det mig, hvis der kommer nogle anmeldelser, for hvis der ingen anmeldelser er på en butik, er siden jo dybest set omsonst. Men det var da dumt af mig at sende en mail, som nogen kunne opfatte som spam," lyder det fra Peter Mühlmann.
Han tilføljer at de fleste har opfattet henvendelsen positivt og som det, den var ment som: en opfodring til samarbejde.
Webbutikker kan ifølge Trustpilot-direktøren gøre flere ting for at påvirke antallet af positive anmeldelser -blandt andet opfordre deres kunder til at anmelde butikken og linke til de positive anmeldelser, der måtte være i forvejen.
"Selvfølgelig har jeg da kommercielt gavn af det, hvis butikkerne gør noget mere ud af at få positive anmeldelser," siger Peter Mühlmann .
I sin fulde længde lyder mailen sådan her:
"
Hej,
Jeg kan se at vi stadig har meget få anmeldelser af xxx.dk. Dermed bliver vores billede af jer hverken overbevisende eller retvisende overfor potentielle kunder, hvilket er ærgerligt for både jer og os. Var det ikke på tide at begynde at arbejde mere systematisk med anmeldelser? Hvis i kunne komme op på 50 eller 100 positive anmeldelser, ville det være et utroligt stærkt signal at sende til potentielle kunder. Hvis du deler min tro på at gode anmeldelser gør tvivlere til kunder, synes jeg vi skulle tage en snak om, hvad vi kan gøre. Fra min ende af bordet gør hver anmeldelse mit produkt stærkere, da vi kan give bedre information til de kunder, der tjekker jeres virksomhed før de køber. Jeg ser frem til at høre hvad du synes.
Med venlig hilsen
Peter H. Mühlmann
Direktør
www.trustpilot.dk"
Forbrugerombudsmandens pressekontor oplyser, at spam-anmeldsen mod Trustpilot, som blev indgivet i september sidste år, fortsat er under behandling. Hvornår sagen afgøres kan Forbrugerombudsmanden ikke udtale sig om.