En fejlslagen vækstplan skulle give Apple-forhandleren Humac en markant vækst og fordoble salget. Men planen slog fejl, og i løbet af sommeren og efteråret har Humac skåret ned på erhvervssalget og den tilhørende konsulentforretning.
»Vi havde større ambitioner på B2B-salgs end markedet kunne klare,« siger Sten Mortensen.
Vækstplanen kom efter Humac-kæden i 2006 købte Office Line-kæden, en konkurrenten der også solgte Apples produkter. Dengang proklamerede Humac, at man ville øge sin omsætning med 50 procent. Som led i planen blev antallet af butikker øget fra seks til i dag ni butikker.
Men realiteterne stod ikke mål med ambitionerne og salgsdirektør Jan Bisgaard og flere erhvervssælgere blev i slutningen af september sagt op. Fyringerne skete tre måneder efter en anden mindre fyringsrunde, hvor både erhvervs- og retail-sælgere blev afskediget. På grund af det svigtende B2B-salg er Humac konsulentafdeling samtid skåret til. I alt blev omkring ti personer opsagt i Humac mellem juni og september, der nu har i alt 135 personer ansat landet over.
Efter salgsdirektøren forlod Humac har Sten Mortensen selv overtaget ansvaret som salgsdirektør. Han vil ikke love, at der kommer en ny person på posten inden udgangen af september, hvor Humacs regnskabsår slutter.
»Der kommer ikke nødvendigvis en ny salgsdirektør i dette regnskabsår,« lyder det fra Sten Mortensen.