»Jeg hader at spare mig ud af en krise.« Så kontant er Jørn Rosenmeiers forklaring på, at Rosenmeier Electronics nu vælger at tage flere nye agenturer ind. Samme signal sender distributøren SEC Datacom.
»Vi ønsker at være meget offensive. Det har vi været fra dag ét af krisen. Sådan havde vi det også, dengang år 2000-krisen ramte kanalen,« siger direktør Lars Zinglersen.
Også hos EET Nordic er opskriften klar.
»Vi udnytter krisen til at se de muligheder der er for at være offensive. Det er et godt tidspunkt at udvide forretningen,« siger koncerndirektør John Skovbro Thomas, der bebuder, at EET kommer til at gøre flere opkøb i 2009.
Danmark største itdistributør Actebis, synes at være undtagelsen, der bekræfter reglen. Her fortæller Nordisk direktør Torben Qvist, at Actebis snarere fokuserer indsatsten i stedet for at være offensiv.
»Vi kigger på rentabiliteten og koncentrerer vores kræfter de steder hvor samarbejdet er bedst og forretningen er fornuftig,« siger Torben Qvist.
IDC-analytiker Anders Elbak advarer distributørerne mod bare at tage nye agenturer ind, men mener samtidig, at det kan give god mening at være offensiv i krisen.
»Der er en signalværdi i at melde det ud. De viser over for forhandlere, at her er en distributør, der kommer styrket ud af krisen.Det er bedre end bare at sidde og håbe på at overleve krisen. Derfor kan det være fornuftigt at melde offensivt ud,« siger han og pointerer, at krisen gør nogle offensive tiltag meget logiske.
»Det med at tage ekstra agenturer ind er ikke nødvendigvis fornuftigt, Men det kan være et godt tidspunkt at købe op nu, og udvide forretningen, fordi priserne er lave,« siger han.
Læs mere i det trykte CRN-blad, der udkommer i dag.