Det NEC-ejede Packard Bell, som lægger navn til harddisken, var tidligere leverandør af stationære og bærbare pc´er på det danske marked. I efteråret begyndte selskabet at sælge flere produkter, som er tilpasset til den såkaldte digitale konvergens, der er ved at indfinde sig i de danske hjem. USB-harddisken med MP3-spiller var et af de produkter, selskabet lancerede.
Salget af Packard Bell AudioKey har i gennemsnit ligget på godt 1000 enheder pr. måned.
»Det er tydeligt, at mange ønsker at udnytte flere af de muligheder, pc´erne har at byde på. Vi ser en drejning i salget fra kun maskine til køb af pc-pakker, som ud over pc'en også inkluderer små eller lidt større eksterne harddiske, netværksprodukter og PDA'er. Denne type køb var tidligere kendetegnende for erhvervsmarkedet; nu er det
kommet til privatmarkedet også,« siger Niels Bjørling.
Han mener, at en vigtig årsag til dette er, at det nu primært er anden- og tredjegangskøbere, der er på markedet for nye maskiner. De har en større bevidsthed om, hvad de skal bruge maskinerne til, og dermed hvilke produkter de har brug for til selve pc´en.
»Kravet til maskinerne har ændret sig på grund af det stigende udbud af tillægsprodukter. Tidligere var det nok med en til to ekstra porte til ekstra tilkoblinger. Nu leverer stadig flere leverandører maskiner med fire USB-porte og et par firewire-porte for at sikre, at
brugerne kan tilkoble ekstraudstyr som for eksempel trådløst tastatur og trådløs mus, digitalkamera, DV-kamera, USB-harddiske, andre eksterne harddiske, og webkameraer, ud over printere og scannere, som har været på markedet længe,« siger han.