Microsoft er gået med til at betale 7,7 milliarder kroner tilbage til kunderne i Californien.
De mange milliarder skal betales tilbage i form af kuponhæfter, som kan bruges til at købe computerudstyr eller software i fire måneder.
Forliget afslutter den strid, som Microsoft har haft med utilfredse forretningsfolk og privatpersoner i Californien, ligesom Microsoft tidligere har indgået forlig med kunder i 35 andre stater.
Sagen startede i 1999, da en række kunder i Californien sagsøgte Microsoft for at have misbrugt sin monopol-lignende status til at presse priserne i vejret.
I stedet for at risikere en dom eller erklære sig skyldig, hvad Microsoft ikke har i sinde, har software-giganten valgt at indlede en massiv tilbagebetalingskampagne, skriver Reuters.
Konkret får alle købere af styresystemet Windows et tilgodehavendebevis på 112 kroner pr. eksemplar. Til sammenligning skal brugere af regnearksprogrammet Excel have 183 kroner retur, mens hvert eksemplar af kontorprogrammet Word kun udløser 35 kroner i kompensation.
Tilgodehavendebeviserne kan i fire måneder benyttes til at købe produkter hos Microsoft eller hos konkurrerende virksomheder. Kunderne må gerne købe hardware for deres kuponer.
For at komme i betragtning til et tilgodehavendebevis, skal kunderne have købt deres software imellem 18. februar 1995 og 15. december 2001.
Microsoft skal betale for at annoncere kompensationsprogrammet samt sende fysiske breve og e-mails til hele sin kundebase i Californien. Desuden skal Microsoft oprette et website, hvor kunderne kan anmelde deres krav.
Kuponer må gerne gives til andre, og to tredjedele af eventuelt uafhentede beløb skal Microsoft give til de offentlige skoler, som kan købe computerudstyr og programmer for pengene.