Det er langt fra fildelere og hjemmebrænderes skyld, at der sælges færre musik cd'er i de danske musikbutikker.
En forsvindende lille del af det faldende cd-salg skyldes, at danskerne kopiere deres musik eller brænder musik fra internettet, viser en undersøgelse, som Politiken fik foretaget den 26. december.
Undersøgelsen afslører, at hver fjerde dansker anvender kopierede cd'er, men den slår samtidig fast, at der ikke er sammenfald mellem hjemmebrænderiet og det voldsomme fald i salget, som pladebranchen lider under.
- Hjemmelavede musik-cd'er kan højst forklare et fald på et par procent ud af den årlige tilbagegang på 17-18 procent, som pladebranchen oplever for tiden, siger Poul Melbye, der har tilrettelagt og analyseret undersøgelsen for Politiken.
Det er nemlig de helt unge, der kopierer mest, mens faldet i salget af cd'er spreder sig jævnt over alle aldersgrupper.
Ifølge Politiken svarer de fleste hjemmebrændere, at de aldrig ville betale fuld pris for den musik, de brænder.