Fujitsu Siemens har store ambitioner om at få fodfæste i den danske IT-kanal med sine consumerprodukter.
Derfor har computerfabrikanten meldt sig ind under fanerne hos Boston
Distribution. Sammen med Boston håber Fujitsu Siemens på kunne realisere sin vækststrategi i forbindelse med sine retail-orienterede produkter.
Jan Pedersen, Nordic product marketing Manager i Boston ser positivt på samarbejdet, især fordi det er første gang, at distributøren får en pc-producent ind i folden.
»Fujitsu Siemens er de første, som har meldt sig på banen, og vi vil også gerne samarbejde med nogle, der vil have nogle markedsandele og bevise noget i markedet. Vi føler alt andet, at det er sjovere at arbejde sammen med nogle der vil vækste, frem for partnere som er
etablerede og har markedsandele,« siger Jan Pedersen.
I Fujitsu Siemens danske hovedkontor erkender salgsdirektør Michael von Essen- Müller at computerproducenten har være alt for usynlige blandt de danske forbrugere.
For at vende udviklingen er Fujitsu Siemens i fuld gang med at synliggøre og skabe vækst med lokale partnere i retail-markedet, hvilket også gælder i den danske IT-kanal, hvad angår markedsføring af producentens Amilo-serie, der er målrettet mod private forbrugere.
»Aftalen med Boston Distribution giver os mulighed for at nå den del af forhandlernetværket, som vi ikke tidligere har haft så godt fat i. Nu får Fujitsu Siemens adgang til hele retail-markedet, hvor vi har mange gode produkter at tilbyde,« siger Michael von Essen-
Müller.
Boston Distribution er dog forsigtige, når det handler om målsætninger på salgstal.
»Det er første gang vi skal distribuere pc'er og nu vil vi se tiden an. Vi skal først se hvad markedet kan bære og hvordan salget udvikler sig og når vi har fået en vurdering af det, så vil vi lave en mål- sætning for det næste finansår. Men som det er nu, så betragter vi alt salg som en succes,« siger Jan Pedersen.
Han satser samtidig at aftalen med Fujitsu Siemens slår hul igennem til flere aftaler omkring pc-distribution med andre producenter:
»Vi vil gerne samarbejde med andre pc-producenter, ligesom vi også udvider med andre produkter, men jeg kan ikke give dig nogle
specifikke navne. Men vi skal udvikle os og vækste vores forretning, ligesom alle andre skal, og når der ligger en indtjeningskilde
her, som vi ikke har, så vil det være naturligt for os at løfte den opgave. Det er også kundernes ønske, at de vil have så mange produkter med så få distributører som muligt, og der har vi været ramt af, at vi ikke har kunne levere pc'erne før,« siger Jan Pedersen.