De danske telekunder har ingen jordisk chance for at bevise, at de ikke har gennemført en samtale, som teleselskabet sender en regning på. Det konstaterer Byretten i Ballerup i en ny kendelse, der dermed går imod TDC.
Det er ellers normalt, at det er brugeren, der skal bevise, at vedkommende ikke har brugt telefonen, når teleselskaberne sender en regning.
Men det har forbrugeren sjældent den fornødne tekniske indsigt til, mente retten i Ballerup ifølge Ritzaus Bureau. Derfor pålagde dommeren i stedet TDC bevisbyrden i en sag om dyr telefoni til Sct. Helena.
Fordelerskab var brudt op
Den kunne selskabet ikke løfte i den konkrete sag, hvor klageren derfor fik medhold i ikke at skulle betale en regning på 50.877 kroner for 350 sex-opkald til Sct. Helena.
Opkaldene var foretaget over en periode på to måneder i sensommeren 2000, blandt andet på tidspunkter, hvor hverken kunden eller samleveren var hjemme.
En undersøgelse viste, at der stod et fordelerskab åbent i en kælder i et højhus, som tilsyneladende havde været brudt op, og som kan have været benyttet af fremmede til at benytte kundens telefonlinie.
Desuden vurderede retten ifølge Ritzau, at andre kan have hacket sig ind på kundens computer og indlagt programmer, som automatisk ringede op til sexnumrene. Det må TDC, der stiller ledninger til rådighed for kunderne, bære ansvaret for, skønnede dommeren.
TDC: Omvendt bevisbyrde
TDC har straks anket dommen og kalder den et udtryk for "omvendt bevisbyrde".
TDC påpeger, at der nu er faldet fire afgørelser ved byretten, hvor TDC har vundet de to. Desuden har selskabet tabt en sag ved Forbrugerklagenævnet, som også mente, at TDC må bevise, at kunderne har foretaget de registrerede opkald.
Koncernchef Henning Dyremose sammenligner dommen med, at "man får sine tab dækket, selv om man efterlader sin taske med pung og nøgler ubevogtet på et offentligt sted eller tager af sted fra sit hjem og lader sin gadedør stå åben".
- Omvendt bevisbyrde og objektivt ansvar for misbrug har voldsomme forretningsmæssige virkninger for TDC, idet der bliver mulighed for misbrug overfor TDC, uden at vi kan gøre noget. Der vil ikke være noget incitament til, at kunderne beskytter sig mod uberettiget brug af deres teleforbindelser, argumenterer TDC-direktøren.
Han mener, at tabene blot vil blive ført over de kunder, som passer godt på.
Telenævn klar til at tage 70 sager op igen
Ifølge Henning Dyremose har de computergenererede opkald til dyre numre i eksotiske lande ikke været noget problem, siden TDC 15. august indførte produktet VoksenSpær, som automatisk blokerer for de numre, som computeren forsøger at ringe op til.
Helle Röd, der leder sekretariatet for Telebrugernævnet, oplyser, at nævnet har haft omkring 70 sager om download af automatiske opkaldsprogrammer, og at TDC har fået medhold i dem alle, med mindre særlige omstændigheder har gjort sig gældende.
Telebrugernævnet vil ikke gøre noget på baggrund af dommen fra Ballerup, men afventer ifølge Helle Röd en landsretsdom. Nævnet har dog skrevet alle sagerne på en bestemt liste, så det er klar til at genoptage dem, hvis der bliver fastslået en retspraksis, som giver klagerne medhold.