Peter Mühlmann fra ratingportalen, Trustpilot, vil tage kampen op mod den officielle danske mærkningsordning, e-mærket. E-mærket er støttet af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Finansrådet, Dansk Industri, HK, ITEK, DANSK IT, ITK, IT-Branchen og FDIH.
»E-mærket er jo den laveste fællesnævner. At have et e-mærke siger ikke noget om, hvorledes en onlinebutik behandler kunderne, hvis der for eksempel er en klagesag. E-mærket er baseret på at virksomheder skriver under på at overholde nogle bestemte regler, vi er udelukkende baseret på, hvad kunderne mener om virksomheden. Det er forskellen,« siger Peter Mühlmann.
Han tror på, at Trustpilot, ud over at supplere e-mærket, også har betydelige flere styrker.
»Vi giver et bedre indblik i virksomhedernes kvalitet og service, end e-mærket gør. Hvis man som kunde overvejer at handle med virksomheden, så er det mere overbevisende, at virksomhederne har glade kunder, end at man som onlineforretning udadtil via et e-mærke lover at overholde et bestemt regelsæt,« siger han.
Eskild Jensen, der er formand for FOIF (Foreningen af Online IT-forhandlere), giver Peter Mühlmann ret i, at e-mærket ikke automatisk er en garant for god service, men kun er et signal om, at en forhandler har tænkt sig at overholde lovgivningen. Men han køber ikke argumentet, der går på, at Trustpilot er bedre end e-mærket, alene på grund af kundernes dom.
»Når man forventer en masse service, og man samtidig går efter den laveste pris, og servicen udebliver, så bliver kunderne sure. Og det afgør i høj grad, hvor man bliver placeret på rating-sites som Trustpilots,« hævder Eskild Jensen, der frygter, at rating-sites som Trustpilot kan udgøre en platform for heksejagt.
»Det er især problematisk, hvis man, som det er tilfældet på Trustpilot, ikke kan se afsenderen af budskabet. Hvad nu, hvis der er en kunde, som man er kommet til at behandle uheldigt og han så skriver negativt i forummet tyve gange, det giver ikke det fulde billede af virkeligheden,« spørger Eskild Jensen.