Tilliden til FDIM?s topliste er blevet udvandet, fordi nye regler for optagelse på listen betyder, at den trafik, som MSN får, hver gang en bruger taster et forkert webadresse i Internet Explorer, tæller med.
Torsdag i sidste uge meddelte Jubii, at portalen ikke længere vil være med på FDIM?s topliste over de mest besøgte internetsteder, fordi Jubii mener, at MSN er blevet optaget på ulige vilkår.
Jubii får nu opbakning fra et af Danmarks største reklamebureauer - Mediacom - der mener, tilliden til toplisten fra Foreningen da Danske Internetmedier er blevet udvandet.
Foreningen af danske internetmediers (FDIM) topliste har indtil nu været et af de mest værdifulde værktøjer for annoncører, der vil vide, hvor de får den største eksponering på nettet.
Men Mediacom, der har specialiseret sig i annoncering på internet, mener ikke længere, at listen giver et retvisende billede af, hvilke websteder der reelt er de mest besøgte.
Årsagen er, at MSN har fået lov til at tælle den trafik med til MSN søg, som kommer hver gang, en bruger af Internet Explorer taster et forkert URL.
Misvisende billede
- Jeg mener ikke, at denne trafik bør tælle med. For det første er der tale om en trafik, som kommer på grund af en standardinstilling i IE. For det andet er MSN søg ikke en annoncebærende side. Det betyder, at de trafikmålinger, der kommer på MSN, giver et misvisende billede af, hvor stor en eksponering en annonce på MSN vil få, siger Interactive Media Director i Mediacom, Henrik Dyring.
Han siger, at firmaet i fremtiden vil rådgive sine kunder om, at listen ikke længere giver et reelt billede af trafikken på internet.
- Hidtil har toplisten været et rigtigt godt værktøj til at vurdere det indbyrdes styrkeforhold blandt de danske websider. Men det er jeg ikke længere sikker på, at den fortsat er, siger Henrik Dyring.
Regler bør genovervejes
Henrik Dyring opfordrer FDIM til at overveje reglerne for toplisten en gang til.
- Jeg vil godt opfordre FDIM til at overveje reglerne en gang til. Specielt kan jeg se et behov for, at der kommer en uafhængig person ind i FDIM?s metodeudvalg. Det vil måske kunne sikre en mere uvildig vurdering af reglerne for optagelse på listen.
Det har formanden for metodeudvalget, Jan Bergh, følgende svar til.
- Der har længe været et stående tilbud til reklamebranchens organisationer om at få plads i metodeudvalget, men til dato har vi ikke haft medlemmer af udvalget herfra.
Han slår fast at FDIM under ingen omstændigheder, under de nuværende regler, ville kunne afvise at tælle den ekstra trafik med fra MSN søg.
- Trafik er trafik. Så hvis vi skal kunne afvise den trafik der går til MSN søg, når en bruger skriver et forkert URL i Internet Explorer, kræver det det en ændring af reglerne for toplisten.
Han lover, at foreningen vil være lydhør over for forslag om ændringer af reglerne.
- Jeg vil godt opfordre dem, der syntes, at der er behov for en ændring af reglerne for toplisten eller for en ændring af sammensætningen i metodeudvalget, til at gå sammen om at indsende et forslag til os. Vi vil så se på, om der behov for ændringer, siger Jan Bergh fra FDIMs metodeudvalg.