MSN?s optagelse på FDIM?s topliste over de mest besøgte netsteder, vækker harme hos Jubii, der mener, at MSN er blevet optaget på ulige vilkår. Jubii her derfor meldt sig ud af FDIM's statistikker og trukket sig fra sin bestyrelsespost.
Jubii mener ikke, at det er rimeligt, at den trafik, som Microsofts portal MSN får, hver gang en bruger indtaster en forkert URL, tælles med i statistikken.
Jubii topper ellers listen over de mest besøgte internetsteder. I sidste uge fik Jubii således 967.680
unikke besøgende, mens nummer to på listen, sol.dk, fik 652.689 hits.
MSN er endnu ikke på FDIMs liste, men ifølge Nielsen/NetRatings havde MSN.dk 837.159 unikke besøgende i juli måned. Nielsen/NetRatings opgør dog ikke antallet af hits på helt samme måde som FDIM.
Misvisende billede
FDIM siger, at det ville være unfair over for MSN ikke at anerkende denne trafik, og at optagelsen er i overensstemmelse med reglerne for FDIM's statistikker.
Den ekstra trafik, som Jubii ikke mener, bør tælle med, kommer, når brugere af Internet Explorer taster en forkert URL ind i adresselinien. Som standard bliver disse brugere nemlig dirigeret videre til MSN søg, og denne trafik kommer til at tælle med i statistikken.
- Det må være klart for enhver, at der ikke længere er tale om et retvisende billede, når eksempelvis fejltastninger i adresselinjen automatisk tæller med i trafikken hos ét enkelt websted, der i kraft af en dominans på browsermarkedet modtager 95% af fejltrafikken. Det betyder, at tallet til sammen bliver værdiløst for annoncører, mediebureauer og markedsanalytikere, da sammenligning ikke længere er praktisk mulig, udtaler medstifter af Jubii, Martin Thorborg i en pressemeddelelse.
Hos FDIM ? Foreningen af danske internetmedier, er man uenig i kritikken.
- I metodeudvalget har vi vendt og drejet problematikken, og vi er kommet frem til, at vi med det nye regelsæt på ingen måde kan afvise MSN?s trafik på fejltastningerne, siger formanden for FDIM?s metodeudvalg, Jan Bergh.
Han understreger, at Jubii selv sad med i bestyrelsen og dermed selv har været med til at godkende de nye regler.
Lige for alle
Formanden for FDIM?s metodeudvalg mener ikke, at MSN udnytter Microsofts dominerende position på browsermarkedet til at markedsføre sin portal. Han får opbakning af foreningens formand.
- Det er ikke mit indtryk, at der er tale om, at MSN forsøger at udnytte systemet, siger FDIM?s formand Christian Peytz.
Samtidig siger formanden for metodeudvalget, Jan Bergh, at det er op til brugerne, om de vil ledes videre til MSN søg, og at det dermed er rimeligt at tælle besøgene på MSN søg med i statistikken.
- Vi har simpelthen vurderet, at det er relativt simpelt for brugerne at slå den funktion i Internet Explorer, som sender folk videre til MSN søg, fra, siger han.
Han mener samtidig, at Jubii relativt nemt ville kunne lave en lignende funktion, således at brugere, der har Jubii som startside vil blive vist hen til Jubiis søgemaskine, når de taster forkert.
- Dermed er det lige for alle, siger Jan Bergh.
Ærgerlig beslutning
Både hos FDIM og Jubii udtrykkes der ærgrelse over, at det er kommet så vidt.
- Der er vigtigt for os, at dette ikke bliver opfattet som en reaktion på, at Jubii ikke får sin vilje. Vi er meget kede ad bruddet, men ser os nødsaget til at tage konsekvensen af længere tids faglig uenighed med FDIM's ledelse. Vi mener, at reelle målestandarder er den eneste seriøse måde til at fortælle annoncørerne om Internettets styrker, skriver Jubii i pressemeddelelsen.
- Det er beklageligt, at vi ikke kan enes om et fælles fodslag, især for os, der er blandt organisationens oprindelige initiativtagere, lyder det fra Jubii.
Formanden for FDIM er også ærgerlig over, at Jubii har trukket sig:
- Det er jo selvfølgelig trist, at de ikke længere vil være med, men det er deres beslutning, og jeg håber, at Jubii besinder sig og indser, at beslutningen om at optage MSN er helt i overensstemmelse med regelsættet for FDIM's statistikker. Hvis de ombestemmer sig, skal de være velkomne til at blive genoptaget på listerne, siger Christian Peytz.