Den danske afdeling af portaltjenesten Yahoo har netop fået tilført yderligere fire millioner kroner for at sikre den fortsatte drift. Ifølge selskabet nordiske direktør skal der ændringer til, hvis selskabet skal sikre sin berettigelse.
- Mit job er at se på de røde tal for den samlede nordiske forretning og sikre, at vi på sigt bliver rentable. Indtil videre kører vi med et beskedent tocifret millionunderskud i Danmark. Det kan gå, fordi vores moderselskab træder til med kapital, men det kan ikke fortsætte i al evighed, siger den nordiske direktør hos Yahoo, Morten Damgaard.
Hans mål er, at Yahoo skal gå i nul inden 2004, og han sætter gerne sin stilling ind på, at det lykkes.
- Hvis ikke vi kan få en fornuftig forretning ud af det på den tid, ser jeg ikke vores eksistensberettigelse. Yahoos aktier internationalt er steget meget den seneste tid, og det er sket i forventning om, at vi skaber overskud. Så nytter det ikke noget at have underskud i datterselskaber, oplyser han.
Svigtende annoncesalg
Ifølge Morten Damgaard, der kom til Yahoo for tre måneder siden, vil Yahoo allerede inden udgangen af januar være klar med en ny strategi til, hvordan selskabet skal få vendt underskud til en sund forretning.
- Vi kan gå to veje. Enten kan vi fastholde væksten og være bredt tilstede med den risiko, at vi fortsætter med et beskedent underskud lidt endnu, eller også kan vi fokusere forretningen og skære alt det væk, der ikke giver overskud, siger han.
Han kan godt forestille sig en ny forretningsmodel, hvor Norden ikke bliver set som et samlet marked, men hvor hvert enkelt land skal vise overskud i sig selv, men den endelige beslutning er endnu ikke truffet.
Det er især svigtende annonceindtægter, der er årsagen til, at Yahoo igen må ty til hjælp fra moderselskabet. Morten Damgaard forventer, at også det kommende regnskab vil udløse en check fra Yahoo International.
- Mange af vores konkurrenter ville være glade, hvis de præsterede et resultat som os, men det er stadig ikke godt nok. Da det tager tid at gennemføre ændringer i en organisation, er det om at få trykket på knapperne nu, så vi kan få vendt forretningen i det kommende kalenderår, siger Morten Damgaard.