"En helt særlig evne til at udvikle e-businessløsninger".
Sådan blev firmaet Lemvigh-Müller A/S betegnet, da DI i sidste uge uddelte sin e-businesspris 2009 med undertitlen: Den Intelligente Virksomhed.
Lemvigh-Müller er Danmarks største stål- og teknikgrossist, men selv om firmaet befinder sig i en branche med tråde langt tilbage i historien, så har firmaet forbilledligt forstået at trække internettet ind i den daglige kontakt med kunder - så det både har skabt værdi for firmaet selv og samarbejdsparterne, fortæller juryen.
Den overordnede strategi for Lemvigh-Müllers e-businesskoncept har været at flytte så meget som muligt af kommunikationen over på digitale platforme. Med adgang til webshop og onlinevarekatalog er kundernes planlægning, indkøb og lagerstyring blevet optimeret.
Ved overrækkelsen udtalte videnskabsminister Helge Sander:
"Lemvigh-Müller får prisen som 'Den Intelligente Virksomhed', fordi virksomheden har været "first mover" ved udviklingen af deres e-businessløsning. Derudover er valget faldet på Lemvigh-Müller, fordi de har været særligt gode til at udvikle løsninger for deres kunder og dernæst til at uddanne kunderne i at bruge disse e-løsninger."
Ud over Lemvigh-Müller var firmaerne Sanistål, Falck, Wupti, Solar og Lundbeck også med i finalefeltet.