Senere er flere andre mærkevareleverandører - deriblandt HP - gået ind i priskrigen.
»De billige pc'er går primært til private. Der har vi haft en fremgang i salget på 90 procent over det sidste års tid,« forklarer Allan Sonne-Schmidt, country manager, hos Acer.
Analytikerne har opdaget udviklingen.
»Vi har set retailsalget af laptops stige med 30 procent i Norden i løbet af et år. Det skyldes primært, at der sælges flere lavprismodeller. Den udvikling vil fortsætte fremover, hvor man måske også vil komme til at se mailorder-salg af prisbillige laptops vinde frem,« vurderer David Larsson fra den svensk-baserede analysevirksomheden IT Research.
IDC's Anders Elbak tror dog ikke, at al væksten fremover vil komme fra billigmodellerne.
»Det er helt klart de billige, der har mest fremgang lige nu. I retail har det været tydeligt, at en leverandør som Acer har kørt nogle meget billige tilbud gennem retail. De billige notebooks bliver også købt af de mindre virkdsomheder, mens de store virksomheder ofte køber lidt dyrere modeller. Disse notebooks har en længere livscyklus. Der sidder den samme type komponenter i dem fra generation til generation, og det er der altså nogle af virksomhederne, der lægger vægt på. Men de store virksomheder har holdt lidt igen. Dog ser det ud til, at de får lidt mere plads i budgettet her i det nye år, så vi vil komme til at se en lille fremgang for de dyrere notebooks.«
Læs om baggrunden for udviklingen i det nye nummer af Computer Reseller News, der udkommer i morgen.