På trods af større aktivitet faldt omæstningen hos den lille Fredericia-baserede distributør, Dataline.
I 2005 blev omsætningen 59,8 millioner kroner mod 67,4 millioner kroner i 2004. Den faldende omsætning betød et underskud på 381.000 kroner. Det er andet år i træk at virksomheden må finde de røde tal frem. Sidste år gav Dataline et underskud på 91.000 kroner.
Datalines direktør fortæller, at omsætningsfaldet ikke skyldes nedgang i aktiviteten.
»Vi har sendt 15 procent flere pakker ud i 2005 i forhold til 2004. Det er de faldende priser der er skyld i omsætningsfaldet,« siger Marianne Pedersen.
Det betyder dog ikke, at Marianne Pedersen ser sort fremtiden.
»Der er kun en vej, og det er frem. Vi er meget optimistiske for 2006, hvor vi har haft et par rigtig gode forårsmåneder,« siger hun.
Samtidig ser hun på om Dataline kan supplere sortimentet med nye produkter, der kan hjælpe på salget.
I år er Dataline lidt bedre rustet end 2005, hvor en tidligere populær aktivitet til sidst måtte lukkes. Det var Datalines koncept, Blæksprutten, som var en bil, der kørte rundt og fyldt blæk op på forhandlernes hylder.
»Det var en rigtig succes i starten, men tiderne ændrer sig. Til sidst blev den nærmest betragtet som en transportvogn, hvor forhandlerne bad os tage andre ting med, når vi nu alligevel kom forbi. Og det var for dyrt. Så derfor har vi nedlagt den nu,« siger Marianne Pedersen.
Nu hvor Blæksprutten, og de medfølgende udgifter er afviklet, føler Marianne Pedersen sig derfor godt klædt på.
»Vi skal nok klare os. Vi kommer stærkt igen. Der er ikke en gran pessimisme at spore her hos os,« slår hun fast.