TDC Innovation har sammen med Novi og Novi-Innovation skudt et ukendt millionbeløb i selskabet Enologic, der udvikler og sælger software til filtrering af porno på internettet.
For pengene har de tre selskaber købt en ikke-dominerende aktiepost i den århusianske software-producent, der forventer, at samarbejdet med TDC Innovation, Novi og Novi-Innovation kan være med til at give pornofiltret et internationalt gennembrud.
- Vi har ikke været på jagt efter penge til udvikling, for vores produkt er allerede salgbart, men hvis vores internationale satsning skal slå igennem, har vi brug for nogle seriøse samarbejdspartnere, hvis netværk vi kan trække på, siger administrerende direktør hos Enologic, Jesper Kjærsgaard.
Enologic, der er stiftet af tre programmører fra Aalborg Universitet har ikke tidligere modtaget venturekapital.
Selskabet sælger pornofiltre til privatbrugerne gennem detail-kæderne Fona, Elgiganten, Fredgaard, Merlin og Electric City, mens det er de traditionelle distributører, der sikrer, at forretningskunder kan købe produkterne fra Enologic.
Ifølge Jesper Kjærsgaard er det unikke ved Enologics pornofiltre, at de ikke kun scanner en efterspurgt hjemmeside for anstødelige ord. Mængden af hud på et billede bliver også sammenholdt med de kurver, figurerne har, samt eksempelvis øjnenes position i forhold til andre grafiske objekter på hjemmesiden.
- Hvis vores produkt skal adskille sig, er det nødvendigt med en meget høj nøjagtighed. Vores filtre skal finde og advare i 99,9 procent af de tilfælde, hvor der er anstødeligt materiale på hjemmesiden, siger Jesper Kjærsgaard.
Med tiden skal pornofiltret udvides til også at dæmme op for andet anstødeligt indhold såsom voldelige billeder eller indhold af racistisk karakter, hvor filtreringen i større grad må bero på tekstscanning end på vurdering af de grafiske elementer.