De seneste måneder har smilene været ekstra brede i det århusianske IT-firma DIR A/S med 14 ansatte. I juni indgik selskabet - efter et halvt års forhandlinger - en kontrakt til "adskillige millioner kroner" med det britiske tøjfirma Dimensions Corporate Wear. Beløbets præcise størrelse ønsker DIR ikke at oplyse af konkurrencehensyn.
Dimensions leverer uniformer til flyselskaber, supermarkedskæder og rejseselskaber i 25 lande verden over - og anslået 675.000 personer bærer hver dag tøj fra Dimensions.
DIR skal levere en skræddersyet version af firmaets e-commercesløsning, ShopServer, til mellem 10 og 15 af Dimensions største kunder.
- Dimensions vil gerne forkæle de største kunder med et bestillingsinterface, der er tilpasset kundens arbejdsgange, forklarer Kim Nielsen, direktør for e-commerces-aktiviteterne hos DIR.
Aftalen kan udvides
Den første af Dimensions kunder har fået leveret sin ShopServer-løsning, og nummer to følger i næste uge.
- Der er også en mulighed for, at kontrakten bliver udvidet med en udgave af ShopServer til Dimensions' mindre kunder. Det vil så blive et standardiseret webinterface, som kunderne kan tage eller lade være, siger Kim Nielsen, der er direktør for DIR's aktiviteter inden for e-commerce.
E-commerce er den ene del af DIR's forretning. Den anden er webhosting.
DIR sælger med sin e-commerce-løsning på det danske marked gennem applikationsdistributører, blandt andet Navisions e-commerce-portal. Selskabet ønsker ikke en stor salgsorganisation og dermed store faste udgifter.
Kim Nielsen understreger, at virksomheden vægter at forblive lille for at kunne klare skærene, hvis markedet pludselig går i stå.
Således blev aftalen med Dimensions forhandlet i stand via DIR's distributør i London, Intelligent Internet Group, der er ejet af en af DIR's investorer, Dansk Computer Center.
Aftale giver grobund for to selskaber
Kunder på det danske marked er eksempelvis TDC, BP Gas, Trip Trap og ICL Fujitsu. Det andet store marked for ShopServer er England, hvor DIR ifølge Kim Nielsen har ti store virksomheder som kunder.
Af dem er Dimensions klart den største, og det danske selskab håber, at alene Dimensions logo på referencelisten vil åbne nye døre i Storbritannien.
Strategien med e-commerce og hosting i DIR har hele tiden haft som mål på sigt at få adskilt aktiviteterne i to selskaber, oplyser direktøren for e-commerces-delen.
- Det grundlag skulle gerne være der nu med denne aftale, siger han.
Ud over ansættelsen af en projektmedarbejder til at stå for arbejdet i England regner Kim Nielsen umiddelbart ikke med, at der skal ansættes flere folk.
DIR forsøger også at komme ind på det japanske marked. Her er der i øjeblikket forhandlinger i gang med en større kunde, som det århusianske selskab håber at få i hus inden årsskiftet.
Firmaet er stiftet i 1996 og kunne i 2001 notere en bruttoavance på 3,4 millioner kroner mod 2,4 millioner kroner året før. Omsætningen om hemmelig. DIR fik sidste år et underskud på 711.000 kroner mod et minus på 596.000 kroner i 2000.