Efter sommerens køb af SHG og PRC Data er Proshops Poul Thyregod blevet ombejlet af trængte onlineforhandlere, der gerne vil sælge deres trængte virksomhed. Proshopdirektøren siger til crn.dk, at han i øjeblikket har tilbud fra fem virksomhedsejere på sit skrivebord, som han kigger på.
»Det syntes jeg er mange tilbud, for der er ikke mange onlineforhandlere tilbage,« siger Poul Thyregod.
Han fortæller, at de virksomhedsejere, der er kommet til ham, har nogle urealistiske forventninger til den pris, de kan få for deres onlineforretning. Når de ikke kan vise et regnskab med overskud, er det svært at forlange en høj pris, siger han.
»Normalt finder man prisen for en virksomhed ved at gange EBITDA med en faktor, men hvordan finder man en pris, hvis man ikke har en bundlinje?« lyder det fra Poul Thyregod.
Han råder sine trængte kolleger til at sælge hurtigst mulig, hvis deres virksomhed ikke kan klare sig. I en hårdt presset branche, gør man sig selv en bjørnetjeneste ved at vente, lyder hans vurdering.
»I den her branchen bliver folk ved med at kæmpe til sidste bloddråbe og vælger Titanicløsningen og går ned med skibet,« siger direktøren i Proshop.