I fjerde kvartal af 2004 faldt Medions EBIT-margin fra 6,6 procent året før til 2,7 procent. Men det er der en god grund til, fortæller Medion til Jyske Banks finansnyt. Udover markedets generelle prispres, kom Medion under et særligt heftigt tidspres, da ALDI ønskede en bærbar computer kampagne op til jul. ALDI havde allerede i oktober kørt en bærbar computer kampagne i samarbejde med Medion; en kampagne som havde været en stor succes, idet alle computere blev udsolgt i løbet af få timer, siger Medion.
Og netop derfor ville ALDI igen satse på en kampagne. Det satte Medion på en hård prøve, da de netop gerne ville bekræfte, at ALDI bestiller for få computere per kampagne, men samtidig gav det dem også ultrakort tid til at lave et stykke arbejde, der normalt tager et par måneder.
Medion kunne dermed ikke nå at forhandle de rette priser hos underleverandørerne, ligesom de blev nødt til at bruge flytransport fra Asien i stedet for søtransport. Det kostede, og derfor havde Medion en lavere EBIT-margin end forventet.
Endnu kan Medion ikke sige, om investeringen giver det direkte resultat, at ALDI begynder at bestille et større antal computere. Men for få uger siden fik Medion en tredje bærbar computer kampagne hos ALDI, som opfattes som en ren bonuskampagne.