Artikel top billede

Dansk gruppe skal betale trekvart million for 10 sekunders musik

Danmarks første dom for digitalt musiktyveri?

Hvad skal det koste at hapse 10 sekunder af en anden kunstners nummer i en ny sang? 747.182,82 kroner. Plus moms.

Det har Københavns Byret i går afgjort.

Den danske gruppe Djuma Soundsystem skal betale den trekvarte million til komponisten og et nu lukket selskab, der i 1985 udsendte en plade med dansk/tyrkiske Atilla Engin Group.

I 2003 udsendte Djuma Soundsystem sangen Les Djinns, der ikke blev noget kommercielt hit. De tre dj's søgte i 2003 ikke tilladelse til at genbruge og omforme 10 sekunder fra Atilla Engin Group.

Men tre år senere, da nummeret blev genudgivet på adskellige opsamlings-cd'er, bad de om syndsforladelse, og spurgte Atilla Engin om lov.

Svaret fra komponisten kom i en mail, hvor Atilla Engin accepterede en aftale om at dele indtægterne. Der blev aldrig underskrevet kontrakter, men de tre danskere troede, at de havde ryggen fri.

Fem år senere i 2008 skulle det vise sig at være falsk sikkerhed.

Hvad er et loop?

"De havde held til at overbevise retten om, at vi er nogle frygtelige folk," siger Frantz Thomasen om dommen, der faldt i går.

Han var i 2003 med i Djuna Soundsystem sammen med Lars Bjarno Jensen og Mikkas Skulstad.

"Når først man har stjålet et eller andet - og det gjorde vi jo - så er det tilsyneladende meget svært at komme igen og være de ærlige gutter. Men vi tog jo selv telefonen og ringede til manden og sagde: "Hey, vi har samplet fra dig, skal vil ikke finde en aftale!"," siger Thomasen, der også er kendt som DJ Disse.

Han sidder tilbage med en frustration over byrettens afgørelse. Retten mener nemlig, at pladevenderne har stjålet så meget fra den oprindelige sang, at det svarer til hele nummeret.

"Men vi har kun samplet 10 sekunder. Vi har bare loopet det, og så mener de, at hver gang man gentager det, så skal man betale for det. Det har været meget svært for os at forklare, at det er sådan man gør," siger dj'en, der ikke længere er en del af Djuna Soundsystem.

"Det betyder, at de nu kan forlange 100 procent af nummeret. Vi ejer ikke det nummer, hvis de får ret. Vi bliver nødt til at lade sagen gå om, for det er jo helt vanvittigt," siger han til ComON.

Sagen bliver anket til landsretten.
(Hør originalen og det nye nummer nederst i artiklen).

I løj!

En af grundene til, at Djuma Soundsystem tabte sagen var, at de selv ikke spurgte den rigtige person om lov. 

Rettighederne ligger nemlig ikke hos komponisten og den udøvende kunstner Atilla Engin, men hos hans danske producent Per Meistrup.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Meistrup, der i øjeblikket opholder sig i Thailand. Men på hans hjemmeside kan man læse hans opfattelse af sagen, der ikke stemmer helt overens med disc jockeyernes.

Han mener, at de danske drenge har forsøgt at luske sig til en tilladelse flere år efter udgivelsen uden at skulle betale for de foregående år. Sangen var nemlig stavet anderledes i danskernes oprindelige henvendelse.

Men det er blot en stavefejl, siger DJ Disse, der også mener, at Atilla Engin har forsøgt at bilde danskerne ind, at han havde rettighederne. Noget som han siden benægter, og som ikke har været udfordret i retssalen, hvor tyrkeren var fraværende. Han er nu bosat i Brasilien og ifølge oplysninger lam efter en hjerneblødning.

Hvem der har ret i det spørgsmål skal landsretten nu tage stilling til. 

I mellemtiden slås den nu dømte diskjockey med en slags omvendt anger: 

"Vi skulle aldrig have spurgt. Vi prøvede at gøre det moralske og kontaktede dem og indrømmede, at vi havde været nogle røvhuller. Det viste sig at være en dum idé. Det kunne bedre betale sig at lade dem finde ud af det selv, så havde vi sluppet for at betale sagsomkostninger," siger DJ Disse, der sad på anklagebænken uden advokat.

Har du lært at indhente tilladelser i fremtiden?

"Ja, jeg er nok blevet overforsigtig og opmærksom på ikke at krænke. Jeg har senere samplet Anne Linnet og Fred Astaire, og jeg sørger altid for have alt skrevet under med fyldepen. For der er åbenbart mange penge at hente, hvis man er blevet krænket. Men alle sampler jo derude. Det gælder bare om ikke at gøre det for tydeligt."

Det skulle ifølge Informations oplysninger være den første egentlige domsafsigelse omkring samplinger i Danmark. Andre sample-sager er blevet behandlet uden for retsalene i Danmark.
Den Gale Pose og MC Einar får for eksempel ikke en eneste krone for deres respektive hits "Spændt op til Lir" og "Jul Det' Cool", fordi amerikanske ophavsmænd til samplingerne har krævet den fulde ophavsret.

Der er ikke blevet udbetalt penge for nummeret Les Djinns via KODA/NCB siden 2008 på grund af sagen, der har fastfrosset betalingen. Det betyder også, at den verdenskendte danske dj Anders Trentemøller ikke får en krone for det remix af sagen, som han har lavet, og som reelt er den udgave af Les Djinns, der har gjort sangen til et salgshit.

DJ Disse anslår, at nummeret samlet set har genereret en halv million kroner siden 2003.

Den pågældende sampling er ret tydelig. Hør de to sange her under eller her:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere