Øreauktionen Mr123 er en af de tvivlsomme tjenester, som Forbrugerombudsmanden tidligere har haft fat i kraven på, og som nærmest samler på utilfredse kunder.
De samme utilfredse kunder råber nu vagt i gevær over et nyt påfund fra firmaet med base på Cypern. Det samme gør analytiker.
Mr123 vil på børsen - med kundernes hjælp.
Samler på utilfredse kunder
ComON kender til flere kunder, der er blevet kontaktet telefonisk af sælgere fra Mr123, som opfordrer brugerne til at investere i Mr123, så øreauktionen kan notere sig på børsen i Frankfurt - Frankfurt Stock Exchange.
I en mail til kunderne skriver firmaet:
"Vi føler, at tiden er moden at gå offentlig nu. Vi har over 500000 medlemmer, og efterspørgslen af vores service er stigende hver dag," skriver Jussi Mäntylä, der er grundlægger af Mr123.
Den halve million brugere skulle angiveligt komme fra de fem lande Danmark, Sverige, England, Norge og Finland. Men den angiveligt "stigende efterspørgsel" efter Mr123s service, stemmer ikke lige frem overens med de kundeoplevelser, som ComON tidligere har beskrevet og som man kan læse på Trustpilot, hvor Mr123 har en bedrøvelig lav score.
LÆS OGSå: Lykkelig kunde: "De røvhuller"
Det er også på Trustpilot, at man kan læse en advarsel fra en utilfreds kunde, der afvarer mod investeringsforslaget.
"Jeg er en "gammel" kunde fra mr123.com, som havde en lang kamp for at få mine produkter, og jeg kan fornemme rundt om på nettet at de fleste aldrig får deres produkter....få dage siden blev jeg så ringet op af en alt for smart sælger der ville have mig til at investere. Han fortalte på ingen måde sandheden om virksomheden og de manglende leveringer over flere år, så det virker blot som om at de forsøger at finde en ny måde at snyde folk på nu".
Mr123 kom i de danske forbrugermyndigheders søgelys, fordi firmaet ikke gav den lovbestemte fortrydelsesret eller oplyste brugerne om, at de aktivt afgiver fortrydelsesretten.
"Det lugter lidt"
Mr123 har lagt sparsomme oplysninger om børsnoteringen ud på nettet, som vi har bedt chefredaktør for magasinet Aktionæren, Jens Møller Nielsen, om at kigge nærmere på. Hans første indskydelse er:
"Det lugter lidt mystisk. Bare det at et firma er indregistreret på Cypern og Isle of Man, og at det har været i Forbrugerombudsmandens søgelys siger jo lidt. Derudover indeholder investormaterialet meget lidt information. Typisk vil man kunne finde et børsprospekt. Men det er der ikke. Det hele virker lidt usammenhængende," siger Jens Møller Nielsen, der er chefredaktør for magasinet Aktionæren, der udgives af Dansk Aktionærforening.
Han ville ikke anbefale, at man placerer sine sparepenge i firmaet ud fra de oplysninger, som er tilgængelige.
Mr123 har ikke besvaret ComONs henvendelser i dag.