Hvis det står til marketingdirektør Martin Thorborg fra Jubii skal forbrugerombudsmanden ikke slippe af sted med at forbyde bestemte typer annoncer på internettet.
- Der skal ikke være tvivl om, at vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at omgå et eventuelt forbud mod bestemte typer annoncer på internettet, hvis forbrugerombudsmandens holdning går hen og bliver taget alvorligt, siger Martin Thorborg.
Han er bekymret over forbrugerombudsmandens kriminalisering af eksempelvis rullegardin-annoncer på internettet, og det er ikke kun på Jubiis vegne, han raser.
- Med internettet har vi for første gang fået et medie, hvor forbrugerne frit kan vælge, hvad de vil se. Hvis man går ind og gennemregulerer det område, er det slut med enhver form for seriøst, gratis indhold på internettet, og så bliver alternativet med 100 procents sikkerhed en øget brugerbetaling. Det synes jeg er forkasteligt på forbrugernes vegne, og faktisk har jeg aldrig tidligere hørt om så latterligt et forslag, raser Martin Thorborg.
Da han i første omgang hørte om et lignende forbud i Norge, priste han sig lykkelig over at bo i Danmark.
- Men de jeg hørte om forslaget i morges på vej til arbejde, var jeg ved at besvime. Vi vil helt klart gennemføre en retssag, hvis det skulle komme så vidt, og vi vil ikke tøve med at flytte vores servere til udlandet for at omgå forbudet. Jeg er simpelthen dybt uenig i, at et forbud mod bestemte typer annoncer kan gavne forbrugeren, lyder kritikken fra Jubii-stifteren.
- Jeg kan godt forstå, at nogle forbrugere synes at rullegardin- og pop-up-annoncer kan være irriterende, men med internettet vælger forbrugeren netop selv at få annoncerne for til gengæld at modtage seriøst indhold gratis. Der er tale om et frit valg, men med forbudet mister forbrugerne det valg. De vil fremover blive tvunget til at betale for seriøst indhold, fortsætter han.