Cisco karismatiske koncernchef, John Chambers, gik ved middagstid i dag på podiet i Bella Center med det budskab, at hans produkter i sig selv ikke kan gavne kunderne tilstrækkeligt.
- Med mindre kunderne radikalt ændrer den måde, de kommunikere på, og accepterer, at de ikke blot kan sætte et netværk op og så forvente øget produktivitet, får de det meget svært, lød det fra John Chambers.
- Hvis en virksomhed skal opnå den produktivitetsforøgelse på tre til fem procent, som vi allerede for fem år siden spåede, skal der mere til end vores teknologi. Der skal ændres radikalt i hele organisationen, og det er en både stor og skræmmende udfordring, sagde Chambers med henvisning til egne erfaringer.
Chambers fik forskrækkelse
Cisco og specielt John Chambers har længe prædiket e-learning, men da virksomheden selv rullede et fuldt e-learningsystem ud, fik Chambers sig en forskrækkelse.
- Ingen af mine medarbejdere gad bruge mere end cirka 12 minutter på at sidde og lytte til mine moduler, selv om jeg havde forventet, at vi kunne producere timelange udsendelser. Og ingen gad gennemgå vores lange certificeringsprogrammer, men sprang lige til eksamen. Det tog os tid at forstå og gøre noget ved, men nu har vi opnået store besparelser, fordi vi nu lader medarbejderne bruge e-learning i deres eget tempo, sagde John Chambers.
Han har som chef hos Cisco gennem de seneste 12 år været med til at dreje virksomhedens fokusområde i en ny retning hele 12 gange på otte år.
- Nu skal vi til det igen. Vi skal tilbage til de gamle dage, hvor IT-arkitekturen er centraliseret, og det skal vi for at sikre, at alle klienter i et netværk kan kommunikere med hinanden uafhængigt af tid, sted og standarder, sagde Chambers.
Pas på gamle fejl
Den centralisering vil ifølge Cisco betyde, at kunderne ikke skal udskifte deres centrale systemer, hver gang der kommer et opdateret produkt.
- Men vi skal passe på ikke at begå de samme fejl som for år tilbage, da IT-afdelingen havde så meget magt, at hver enkelt afdeling gik egne veje uden koordination. Jeg forventer, at min IT-afdeling kan gå på vandet, men jeg har ikke brugt en krone på at uddanne dem i at kommunikere med deres kolleger i regnskabsafdelingen eller i human ressource. Det hænger simpelthen ikke sammen, sagde Chambers.
Chambers nævnte ikke det kommende kvartalsregnskab med en stavelse. Analytikere forventer, at omsætningen hos netværksgiganten bliver nogenlunde den samme som i seneste kvartal, hvor den lå i omegnen af 37 milliarder kroner.
Heller ikke virksomhedens slunkne ordrebog, der siden samme kvartal sidste år er blevet 30 procent mindre værd, kom Chambers ind på, og der var heller ikke noget snak om den rapport, som analysebureauet Gartner netop har sendt på gaden, der påpeger, at Ciscos produkter gennemsnitligt er 72 procent dyrere end tilsvarende produkter fra konkurrenterne.