En Deutsche Bank-analytiker har udarbejdet en interessant analyse af det globale notebook-marked, hvor han har taget iPad med. Nu er iPad selvfølgelig ikke en notebook, men en tavlecomputer, men det ser ud til at mange forbrugere vælger tablets frem for traditionelle mobile computere, så det er nok ikke helt forkert at tage iPad med i denne sammenligning.
I sin analyse har Chris Whitmore samlet tal fra seks producenter; Acer, Apple, Asus, Dell, HP og Samsung. HP og Acer ligger i spidsen, men de har tabt markedsandele siden andet kvartal af 2010 – eller omtrent det tidspunkt hvor den oprindelige iPad kom på markedet.
Hvis man ser på andet kvartal af 2011, så har Apple en bundplacering blandt de seks leverandører med en andel på blot 6 pct. af notebook-salget. Men hvis man regner iPad med, så rykker Apple til en førsteplads med 21 pct. af salget. Altså en ganske dramatisk forskel.
Analytikeren beskriver den klassiske Microsoft/pc-verden som ”stagnerende” og forventer at Apple kan få en endnu større markedsandel i den kommende tid, hvor skoleåret starter igen.
Et af problemerne med analysen er dog, at den ikke tager hensyn til de mange andre tavlecomputere på markedet. Selvom iPad stadig er den mest solgte tablet, er der efterhånden mange interessante konkurrenter.
Ifølge Digitimes forventes iPad-salget at stige med 55 pct. i 2012, men salget af andre tavlecomputere ventes at stige med hele 134 pct.