Tele2 siger, at TDC som leverandør har problemer med at levere de internet- og telefonforbindelser, som kunder med Tele2Freeway-abonnement venter forgæves på. Men det passer ikke, siger TDC.
Flere Tele2-kunder har i månedsvis ventet forgæves på deres Freeway-abonnement, en pakkeløsning med fri internet og fasttelefoni til fast pris. Tele2 siger til ComON, at fejlen ligger hos TDC, der som leverandør er langsomme til at oprette Tele2s kunder.
Når et tele- eller internetsselskab skal oprette nye kunder eller have overført deres telefonnummer til sit eget selskab, er det TDC Branchesalg, der står for den tekniske del. Når Tele2 for eksempel får en ny kunde, placerer de en ordre hos TDC, der så tildeler plads på den kobber i jorden, der forbinder kunderne til en central.
TDC har tjekket telefonnumrene, hos nogle af de Tele2-kunder der har henvendt sig til ComON. En kunde, som tilmeldte sig Tele2Freeway i januar, har Tele2 ikke nogen ordre liggende på hos TDC Branchesalg. En anden, som har ventet siden november 2005, har TDC dog liggende i sit system. Men den ordre har Tele2 først placeret hos TDC Branchesalg 14. marts. Altså cirka fire måneder efter, kunden bestilte Tele2Freeway.
»Angående de tekniske problemer, har Tele2 haft problemer i deres kundeservice med at håndtere kunderne,« mener Ole Hvelplund, og forklarer, at det som sagt er et Tele2-produkt og ikke et TDC-produkt, som kunderne er utilfredse med. Derfor forstår han ikke, at Tele2 giver TDC ansvaret for at kunder venter forgæves.