Samtaleklimaet mellem Google og filmbranchen er blevet betydeligt lunere på det seneste, rapporterer Cnet. Så lunt, at parterne allerede i næste måned håber at kunne lande en aftale, der giver mulighed for at se biografilm på YouTube.
Hvorvidt en aftale vil gælde det amerikanske marked, og udelukke brugere fra resten af verden lige som tilfældet er med den konkurrerende tjeneste Hulu.com, står ikke klart, men flere ting taler imod denne begrænsning.
Blandt andet vil den model, der ifølge Cnet er på tegnebrættet, primært handle om at reklamefinansiere Hollywood-filmene, så selskaberne bag får noget ud af at få dem vist for YouTubes enorme publikum.
Google fortalte om forhandlingerne i en officiel pressemeddelelse forleden:
»Vi er i forhandlinger med et antal underholdningsselskaber. Vores mål er at tilbyde det størst mulige antal valgmuligheder for vores brugere, partnere og annoncekunder,« hedder det.
Google har ved flere tidligere lejligheder ikke lagt skjul på sine frustrationer over, at man trods de mange brugere endnu ikke har fundet ud af at tjene på YouTube. Til sammenligning har den langt yngre og langt mindre videotjeneste Hulu i sit allerførste leveår formået at omsætte for lige så meget som mægtige - men fattige - YouTube.
Læs hele Cnets artikel her.