Da leverandører til det offentlige i løbet af foråret blev pålagt at sende fakturaer elektronisk, forløb det langt fra smertefrit. Og en ny undersøgelse fra erhvervsorganisationen HTS viser, at det ifølge organisationens medlemmer primært var det offentliges skyld at det gik galt.
75 procent af de adspurgte knap 730 HTS-medlemmer peger således på at det offentlige ganske enkelt ikke var klar til at modtage elektroniske fakturaer, mens 69 procent har stødt på problemer med at få det offentlige til at betale til tiden efter at der blev sat strøm til regningerne.
Svarene fra medlemmerne får HTS til at stille krav om at virksomhederne frem over får længere tid til at forberede sig på nye krav fra det offentlige.
»Vi anbefaler på baggrund af undersøgelsen, at offentlige myndigheder i fremtiden forbereder nye virksomhedsrettede digitale løsninger langt mere grundigt end det var tilfældet med e-faktura. Et væsentligt krav må derfor være, at virksomhederne får en acceptabel tidsfrist til at tilpasse deres IT-systemer til myndighedernes nye krav,« siger direktør i HTS, Michael Svane.
Kun 31 procent af HTS-medlemmerne har oplevet at de selv ikke kunne nå at have en e-fakturaløsning parat til skæringsdatoen 1. februar og kun 24 procent peger på interne problemer med teknikken.
Foruden problemerne i opstartsfasen, så viser undersøgelsen også at den elektroniske fakturering nu fungerer tilfredsstillende i langt de fleste virksomheder, 59 procent, mens 36 procent stadig oplever problemer.
Det er dog kun meget få virksomheder, 10 procent af de adspurgte, der har brugt indførelsen af elektroniske fakturaer til at effektivisere de interne arbejdsgange. Samtidig finder 60 procent det omkostningskrævende at det offentlige stiller krav om elektronisk fakturering.
34 procent mener at det offentlige stiller for store krav til virksomhederne, mens 46 procent af HTS-medlemmerne finder det fint at det offentlige med tvangsindførelsen af elektroniske fakturaer forsøger at effektiviserer den offentlige sektor.