Det offentlige var ikke parat til e-fakturaer

Det offentlige var ikke parat. Det var ifølge erhvervsorganisationen HTS' medlemmer den primære årsag til opstartsproblemerne ved indførelsen af elektronisk fakturering.

Da leverandører til det offentlige i løbet af foråret blev pålagt at sende fakturaer elektronisk, forløb det langt fra smertefrit. Og en ny undersøgelse fra erhvervsorganisationen HTS viser, at det ifølge organisationens medlemmer primært var det offentliges skyld at det gik galt.

75 procent af de adspurgte knap 730 HTS-medlemmer peger således på at det offentlige ganske enkelt ikke var klar til at modtage elektroniske fakturaer, mens 69 procent har stødt på problemer med at få det offentlige til at betale til tiden efter at der blev sat strøm til regningerne.

Svarene fra medlemmerne får HTS til at stille krav om at virksomhederne frem over får længere tid til at forberede sig på nye krav fra det offentlige.

»Vi anbefaler på baggrund af undersøgelsen, at offentlige myndigheder i fremtiden forbereder nye virksomhedsrettede digitale løsninger langt mere grundigt end det var tilfældet med e-faktura. Et væsentligt krav må derfor være, at virksomhederne får en acceptabel tidsfrist til at tilpasse deres IT-systemer til myndighedernes nye krav,« siger direktør i HTS, Michael Svane.

Kun 31 procent af HTS-medlemmerne har oplevet at de selv ikke kunne nå at have en e-fakturaløsning parat til skæringsdatoen 1. februar og kun 24 procent peger på interne problemer med teknikken.

Foruden problemerne i opstartsfasen, så viser undersøgelsen også at den elektroniske fakturering nu fungerer tilfredsstillende i langt de fleste virksomheder, 59 procent, mens 36 procent stadig oplever problemer.

Det er dog kun meget få virksomheder, 10 procent af de adspurgte, der har brugt indførelsen af elektroniske fakturaer til at effektivisere de interne arbejdsgange. Samtidig finder 60 procent det omkostningskrævende at det offentlige stiller krav om elektronisk fakturering.

34 procent mener at det offentlige stiller for store krav til virksomhederne, mens 46 procent af HTS-medlemmerne finder det fint at det offentlige med tvangsindførelsen af elektroniske fakturaer forsøger at effektiviserer den offentlige sektor.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere