Når topcheferne i verdens største softwareselskab, Microsoft, om nogle år udleverer deres visitkort, skal navnet, der står derpå, være dansk. Det er en af de klare målsætninger fra Microsofts nye administrerende direktør i Danmark Jørgen Bardenfleth, der overtog jobbet 1. august.
Microsoft skal blive bedre til at tiltrække det bedste kandidater, og holde fast på dem, lyder det fra den nye chef i et interview med IT-avisen ComON.
»Vi har alt for ofte hentet folk udefra til de ledende poster. Men det skal vi lave om på,« siger Bardenfleth og peger på sig selv som det seneste eksempel på Microsofts hidtidige rekrutteringspolitik. Inden han takkede ja til jobbet, sad han som direktør i Intel.
»Det er mit mål, at vi skal bedre til at uddanne vores egne ledere. Jeg har en to års plan, der siger at vi skal blive så attraktive, at vi tiltrækker de bedste kandidater og fastholder dem,« forklarer Bardenfleth.
»De kandidater som vi får ind i Danmark skal udvikles til at blive morgendagens ledere i Microsoft. Også helt op på internationalt plan,« siger Bardenfleth, der mener at Microsoft har behov for danskere.
»Vi tænker meget mere internationalt, end amerikanerne gør. Det vil gavne Microsoft. Til gengæld er amerikanerne mere risikovillige. Det er der også behov for,« siger Bardenfleth.
Han nævner Navision- og Damgaard-systemerne, som fra start var forberedt til at blive internationale, fordi de blandt andet var gearet til international valuta. Derfor har de også gang på gang overmatcher de amerikanske konkurrenter, påpeger han.
Microsoft er en dansk virksomhed
At give Microsoft et dansk islæt ligger den nye direktør meget på sinde. Han er eksempelvis meget ked af, at mange blot betragter Microsoft Danmark som en filial af den amerikanske gigant.
»Folk tænker ikke på, at vi også er en dansk virksomhed. En stor dansk virksomhed endda med mere end 300 ansatte. København er udråbt til nordeuropæisk hovedsæde og vores danske udviklingsafdeling er med helt fremme,« lyder det fra Bardenfleth, der nu vil profilere Microsoft i danskernes bevidsthed, som et dansk selskab, den danske befolkning er stolte af.
Charmeoffensiv
Det skal blandt andet ske ved en charmeoffensiv, hvor Microsoft optræder i nogle andre sammenhænge end tidligere. Eksempelvis har virksomheden finansieret software til grupper, der ikke normalt brugere computere. Det er flygtninge, udsatte børn og ældre. Det er sket i samarbejde med organisationer, der arbejder for at forbedre grupperne vilkår.
Bardenfleth betegner det som »social ansvarlighed,« men erkender dog, at der ligesom i forbindelse med ønsket om at gøre Microsoft mere dansk, også ligger et økonomisk incitament bag.
»Det er da klart, at nogle af de aktiviteter kan lede til, at der opstår nye markeder for os, men jeg ser faktisk ikke noget problem i forene velgørende arbejde og forretning,« fortæller den danske Microsoft-direktør.