Artikel top billede

Eksperter bekræfter mystisk elbil-rekord

Sagen om rekord-elbilen der gik op i flammer har nu taget en ny og uventet drejning.

I januar kunne ComON fortælle om den tyske rekord-elbil fra DBM Energy, som angiveligt har klaret turen på 600 kilometer fra München til Berlin uden opladning – hvorefter bilen blev ødelagt under en mystisk brand. Flere danske eksperter har udtrykt skepsis overfor ComON over for den tyske elbil-rekord.

Nu har DBM Energy bygget en ny elbil – den såkaldte Lekker Mobil – og sendt den til test hos det tyske Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung (BAM) og testfirmaet Dekra. Testbilen har et mindre batteri end den oprindelige Lekker Mobil, men alligevel bekræfter testen at bilen er i stand til at køre 455 km på én opladning. Det skriver den tyske avis Tagesspiegel.

DBM Energy mener at testen dermed bekræfter rekorden der blev sat den 26. oktober sidste år – og samtidig dokumenterer den, at batteriet er sikkert selv under ekstreme forhold. Bilen, som er blevet testet hos BAM og Dekra, skal nu udstilles til Hannover-messen i næste uge.

Politiet har stadig ikke fundet brandårsagen. Natten mellem den 11. og 12. december sidste år rykkede brandfolk ud til en historisk lagerhal i Berlin Mariendorf, der stod i flammer. En stor del af hallen og dens inventar blev ødelagt.

Det er sikkert at DBM havde lejet en del af hallen. Den oprindelige Lekker Mobil (opkaldt efter energiselskabet Lekker i Berlin) befandt sig i hallen og der var kun forkullede rester tilbage bagefter.

Det er en sørgelig slutning for projektet, som ellers fik støtte fra den tyske regering. Selv økonomiminister Rainer Brüderle tog en tur i elbilen efter ankomsten i Berlin i oktober, hvor han betegnede turen som et teknologisk kvantespring.

Regeringen har sat som mål at der skal være mindst én million elbiler på de tyske veje inden 2020. Der er øremærket omkring fire milliarder kroner til forskning i nye grønne teknologier, og heraf har DBM Energy modtaget næsten to millioner kroner i støtte.

DBM Energy er startet af den 27-årige Mirko Hannemann, som forventer at hans nye lithium-jern-polymer-batteri kan hjælpe den tyske bilindustri med at indhente det forspring, som franske og japanske bilfirmaer har opnået inden for elbiler.

Batteriet bruges angiveligt allerede hos et tysk logistikfirma til gaffeltrucks, som nu kan køre i 28 timer mellem opladninger.

Efter branden samler interessen sig nu om netop batteriet. ADAC (den tyske pendant til FDM) mener at lithium-jern-polymer-teknologien er brandfarlig. Men DBM hævder, at det såkaldte Kolibri-batteri slet ikke befandt sig i bilen på det tidspunkt, hvor lagerhallen brød i brand. Der var kun monteret et ikke-brændbart hjælpebatteri, som kun var 10 pct. ladet op, hævdes det.

Men der er også en anden, endnu mere dyster forklaring. Det tyske ADAC har længe ønsket at undersøge Lekker Mobilen for at klarlægge, hvorvidt påstanden om de 600 kilometers kørsel faktisk holder vand. Det har DBM afvist, og en uafhængig sagkyndig meldte fra i sidste øjeblik.

Efter branden var det dermed umuligt at verificere påstanden om, at bilen er kørt 600 kilometer uden en opladning.

Det antydes mellem linierne i ADACs lange redegørelse om sagen, at brandstiftelse kan være en mulighed, men der er ingen beviser som peger i den retning.

Nu har DBM så bygget en ny elbil og firmaet forsøger at mane enhver mistanke om en brand i batteriet i jorden.

"De foreløbige undersøgelser konkluderer alle, at branden ikke kan være udløst af fartøjet, fordi branden er opstået flere steder samtidig," siger DBM-chef Mirko Hannemann til Tagesspiegel.

Netop det faktum, at branden er opstået flere steder, kan til gengæld være et tegn på brandstiftelse.

I Danmark har der været mindst fem brande i elbiler, som ComON kunne fortælle sidste år. Den mest omtalte er branden på DFDS-færgen Pearl of Scandinavia i november, hvor årsagen menes at være en elbil der blev sat til opladning med et uautoriseret kabel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere