Googles reklame-vækst svinder ind

Google-aktien tog en rutschetur på hele 8 procent, da en analyse afslørede, at virksomheden ikke længere kan skabe vækst for klik-betalte reklamer.

Investorerne er begyndt at vende Google ryggen. Det sker, selv om mange analytikere har påstået, at selskabet ikke ville blive påvirket af den truende amerikanske recession.

Siden novembermåned er prisen på en Google-aktie faldet med hele 38 procent. Det seneste store skred kom tirsdag, da aktiens værdi i de tidlige handler blev cuttet med 8,1 procent til 446,85 dollars. I løbet af dagen rettede kursen sig lidt op og endte på 464,19 dollars - 4,6 procent lavere end mandagens lukkekurs. Google-aktien er dermed placeret på sit laveste punkt i 11 måneder.

Investorerne blev skræmt af nyheden om, at Google oplevede en nedgang på 7 procent i antallet af viste reklamer i januar set i forhold til måneden forinden. Ydermere viser en analyse fra research-firmaet comScore, at væksten i de såkaldte 'paid-clicks' - hvor Google bliver betalt for hvert hit reklamen får - er fuldstændig stagneret. Antallet af amerikanske 'paid-clicks' i januar 2008 var stort set det samme som for et år siden. I sidste måned havde Google 532 millioner 'paid-cliks' imod 533 millioner i januar 2007.

Mange investorer frygter nu, at Google alligevel ikke kan holde den dårlige amerikanske økonomi ude af regnskaberne.

»Der er meget stærke signaler om, at den økonomiske bølgedal har indflydelse på forbrugernes online-adfærd, og det har en negativ effekt for Google,« udtaler Clayton Moran, analytiker hos Stanford Group, til The New York Times.

For blot fire uger siden udtalte Googles administrerende direktør, Eric E. Schmidt, ellers, at virksomheden ikke var påvirket af landets økonomiske afmatning.

»Jeg er glad for at kunne meddele, at vi endnu ikke har set nogen negativ effekt af den frygtede recession,« lød det dengang.

Googles vækst har været kraftigt aftagende de seneste år gående fra 92 procent i 2005, til 73 procent i 2006 og 56 procent sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere