Artikel top billede

Sagspukkel koster it-firma dyrt

Københavnsk it-firma må vente 14 måneder, før domstolene får tid til at behandle en millionsag.

Indehaver og ansatte i et københavnsk it-firma må vente yderligere fjorten måneder, før domstolene får tid til at tage sig af en sag mod en af firmaets samarbejdspartnere.

Ifølge dagbladet Politiken har virksomheden stævnet en tidligere samarbejdspartner for ikke at have betalt regninger for to millioner kroner, men to dage inden sagen for nylig skulle for retten, ankom et brev fra byretten:

»Der stod, at sagen var udskudt, fordi der ganske enkelt ikke var en dommer. Nu må vi vente 14 måneder ekstra. Det er temmelig frustrerende«, fortæller virksomhedens indehaver, som ikke ønsker sit navn frem, da sagen endnu ikke er afgjort.

Sagen er langt fra enestående. Den økonomiske krise har betydet, at de danske domstole drukner i retssager om alt fra tvangsauktioner over konkurser til ganske almindelige fogedsager om ubetalte regninger.

Sagsbunkerne med uafgjorte sager er dermed eksploderet fra 1. halvår 2006 til første halvår i år. Eksempelvis er antallet af verserende sager om tvangsauktioner mere end tredoblet fra 1.349 til 4.654. Antallet af verserende fogedsager er steget fra 21.599 til 54.836, mens bunken med uafgjorte konkurssager er steget fra 2.771 til 5.693.

Over for Politiken kritiserer jurist i Håndværksrådet Jeppe Rosenmejer de lange sagsbehandlingstider.

»Det kan være livsfarligt for en virksomhed under en krise som den igangværende, hvis der skal gå halve år, før den kan få penge for sine varer eller ydelser,« siger Jeppe Rosenmejer.

Domstolene fik i foråret tilført en ekstrabevilling, så de kunne komme til bunds i de mange sager, der allerede dengang hobede sig op på grund af krisen. Nu frygter man i retssystemet, at puklen vil vokse endnu mere, når bevillingen er opbrugt til sommer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere