Gyldendal.dk ligner mere en internetboghandel end et virtuel visitkort for det gamle danske forlag. Og det bekymrer de danske boghandlere.
Boghandlerforeningens direktør og formand opfatter forlagenes online-satsning som en øget konkurrence om salget til slutbrugerne i fremtiden.
»Boghandlerne kan godt bruges til udstillingsvindue, men salget skal ligger så tæt på forlagene som muligt,« siger direktør i Boghandlerforeningen, Olaf Winsløw, til Børsen.
Gyldendal forklarer den nye brugerflade med, at man i højere grad vil service forbrugerne frem for forhandlerne.
Boghandlernes kritik er ikke udelukkende rettet mod Gyldendal. Også Aschehoug, Politiken og Lindhardt & Ringhof har i mange år tilbudt salg af bøger på sine hjemmesider. Men her afvises kritikken også.
»For vores vedkommende vil det stadig blive tænkt som et virtuelt visitkort,« siger salgsdirektør Michael Bach Marklund fra Lindhardt & Ringhof.