Google underbyder Apple med ny abonnements-tjeneste

Apple tager 30 procent af kagen. Google tager langt mindre...

Når en kunde køber en app i App Store, så tager Apple 30 procent af prisen. Det samme gør Google i Android Marked.

Nu har Google dog lanceret en ny abonnementsservice med navnet One Pass, der gør det muligt at sælge abonnenter til magasiner og aviser, hvor Google kun tager 10 procent af kagen. Det er altså langt under de 30 procent, som Apple som udgangspunkt snupper for både apps og abonnementer.

Apple tager dog ikke 30 procent, hvis kunden tilmelder sig via udgiverens egen hjemmeside. Så er det gratis for udgiveren.

Googles nye tjenesten er ikke tilgængelig i Danmark endnu, men når den kommer, vil læsere og medier kunne bruge One Pass på tabletter, smartphones og hjemmesider. Det sker ved at bruge et single sign-on, hvor man bruger email og adgangskode til at logge sig på. Man betaler via Google Checkout.

Udgiverne kan selv bestemme, hvor meget de får for deres indhold. Medierne kan lave abonnementer, freemium-modeller og så kan de tage betaling for en enkelt artikel.

De kan også give eksisterende kunder gratis eller billigere adgang til det digitale indhold.

De tyske medier Axel Springer AG, Focus Online (Tomorrow Focus) og Stern.de er blandt de første partnere i One Pass. Også Media General, NouvelObs, Bonnier Popular Science, Prisa og Rust Communications er med.

Google One Pass virker indtil videre i Canada, Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien og USA.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere