Efter den seneste tids kritik af umoderne teknologi i folkeskolen og manglende it-kompetencer hos lærerne foreslår fagforeningen Sam-data/HK nu, at skolerne bør ansætte it-specialister for at få løst de mange it-koks.
»Det er nedslående i 2009 at konstatere, at danske folkeskoler ikke leverer varen med hensyn til uddannelse på it-området. De børn der gå i skolen i dag, vokser op i en verden af it, og mange vil beskæftige sig med området som voksne. Derfor bør skolerne også have it-specialister med ansvaret for den elev-rettede it ansat,« siger Pia Brade, der er formand for Sam-data/HK.
Faktisk mener 6 ud af 10 folkeskolelærere, at rammerne for at integrere it i undervisningen i folkeskolen ikke er gode nok. Det viser en undersøgelse foretaget af Berlingske Research og Megafon. På nogle skoler bruger elever op til 20 minutter af en undervisningstime på at komme ind på en computer eller et netværk.
»It-specialister med de rette kompetencer vil både kunne hjælpe de lærere, som skal blive bedre, og opdatere de computere og netværk, der er årsagen til meget af spildtiden i undervisningen. It-specialister vil rent fagligt kunne sikre, at eleverne får mere ud af it-undervisningen i landets folkeskoler,« siger Pia Brade.
Der er investeret 495 mio. kroner til at fremme it-undervisningen i folkeskolerne fra 2004 til 2007, men det har ikke løst problemerne.